Badmakervloer van polyester??

Badmakervloer van polyester??

Berichtdoor martinus » di jun 19, 2007 8:31 pm

hallo,
mijn vriendin en ik hebben ons eerste huis gekocht, waar alleen wat aan de badkamer en keuken gedaan moet worden, we willen op de plek waar nu een slaapkamer zit, de badkamer maken, deze bevindt zich dan precies boven de keuken,en op de plek waar nu de douche zit (heel klein) een apart toillet maken, nu zitten we alleen met het probleem dat er houten vloeren in het huis zitten, nou ja probleem, met water erbij natuurlijk wel,

nu hoorde we van een buurman dat hij een vloer had van polyester, dat werdt dan op een vlakke plaat in de bestaande ruimte gestreken, tot op 30cm hoogte van de muren en dit kon zo betegeld worden :shock: ??

graag jullie advies bij zo'n ingrijpende verbouwing, heb al wel gezien dat er meer betonvloeren worden toegepast op houten ondergronden dan zoiets. is dat toch beter dan?? dit leek ons wel heel mooi omdat er dan geen verhoging nodig was :lol:

de oude badkamer ( :oops: ) moet nu dus een apart toillet worden, zitten hier ook nog stekels aan?? qua afvoer leek mij dat een wc een dikkere buis zou moeten hebben?? of is zo'n buis dik genoeg van een bestaande douche en wastafel??

sorry als ik misschien kromme dingen neerzet maar ben niet zo thuis in de bouw!! :wink:

groetjes
martinus
bouwer
bouwer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: di jun 19, 2007 8:13 pm

Advertisement

Berichtdoor Herman » di jun 19, 2007 9:24 pm

In het kort kan ik vast zeggen: Ja, een polyester vloer wordt toegepast.

morgen kan ik uitgebreid antwoorden.

Over de afvoerbuis: Ofwel je moet een 110mm dikke buis wegwerken, of je moet een vermaler (broyeur) toepassen, wat ik persoonlijk afraad. Het "smeuiige" verhaal komt wederom morgen.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Berichtdoor Herman » wo jun 20, 2007 11:14 am

Eerst je nieuwe badkamer:

Je hebt twee mogelijkheden, afhankelijk van omstandigheden en hoeveel moeite je erin wilt stoppen:

1. Je haalt de oude houten vloerdelen weg, en vervangt deze voor 2x 12mm of 1x18mm en 1x 12mm multiplex of underlayment. (de benodigde dikte is afhankelijk van de verwachte belasting, doorbuiging en overspanning van de vloerbalken.

2. Je laat de vloer liggen, en legt daaroverheen 1x 12mm multiplex, met de naden dwars op de planken.
Dit is minder werk, maar wordt een fractie hoger. Soms is dit de enige manier, omdat de muur soms ook op de planken staat. En dan kan je ze niet afzagen...

In beide gevallen om de 15cm schroeven, en zorg voor langere schroeven in de balken. Op deze manier creeer je een solide ondergrond.

Laat de laatste 2 cm totaan de muur vrij. Vul deze naderhand met purschuim. (koop een bus die in alle standen werkt). Snij na uitharding de overtollige pur weg.

Nu zijn er wederom 2 mogelijkheden:
polyester of epoxy

Polyester is goedkoper, maar stinkt enorm (en of de styreendampen ongevaarlijk zijn blijft een punt van discussie). Bovendien is de hechting van polyester op hout en steen niet geweldig.
Epoxy is tegenwoordig damparm (3ppm). Het ruikt nauwelijks, hecht goed aan hout en steen. Maar het is wel duurder...

Neem een glasvezelmat (polyester) of glasweefsel of woven roving (epoxy). Maak de ondergrond nat met voldoende (aangemaakte) hars, en breng de glasvezel aan. Dit tot minimaal 10cm tegen de muur op. Neem meer hars, en breng deze aan. Dit gaat het makkelijkst door te gieten, en met een spatel te verspreiden. Breng voldoende hars aan. De glasvezel moet volkomen doorzichtig worden. Druk lucht uit het ontstane laminaat door met een ontluchtingsroller over de mat heen te rollen. Leg de volgende strook stuikend tegen de eerste, om overlappen te voorkomen. Breng minimaal 2 lagen aan, en laat de stuiken verspringen.

In de hoeken en bij de drempel zal je naar eigen inzicht moeten inknippen en afwerken.

Laat de boel uitharden (duurt meestal een dag) en kijk of alles netjes geimpregneerd is. Met een schuurpapiertje de eventuele oneffenheden wegschuren (soms wil er wel eens een vezel omhoog blijven staan).

Na ontvetten (water, ammonia (10%) en een schuursponsje) is je vloer waterdicht en tegelklaar.

Lijm je tegels met een flexibele tegellijm. Kost wat meer, maar een houten vloer zal altijd wat beweging houden.

-----------------------------------------------------------------------------------
Je toilet:
Je hebt nu een afvoer van doorsnede 40 of 50mm. Een WC vereist 110mm, dus moet je de boel zo plannen dat je met een 110mm pijp van wc naar riool komt, en dan zodanig dat er zo min mogelijk bochten inzitten, en alles op afschot loopt. (10-16mm per meter).
90 graden bochten zijn niet aan te raden, liever 2x45 graden bocht gebruiken. (ivm herrie, verstopping, en kracht op de bocht zelf)

Een andere optie is een vermaler, of met een sjiek woord een "sanibroyeur" (je moet er een sjiek tintje aan geven, anders verkoop je die dingen nooit).
Deze wordt achter de pot geplaatst, of is in de pot ingebouwd, en vangt het spoelwater incl de "nummer 1 en 2" op, vermaalt dit met een soort van messen, tot het een soort chocomel is, en perst het dan door een 32mm pijp.
En dat is dan ook het enige voordeel. Je hebt geen 110mm pijp nodig, maar kan met 32mm af.
Nadelen:
-maakt geluid (zeker in de nacht niet wenselijk)
-is duur
-is onderhoudsgevoelig
-Je mag absoluut niets in de wc gooien wat je niet eerst hebt opgegeten/gedronken.
-de druk op het riool is behoorlijk. Er moet dan ook goed zijn nagedacht over de verdere inrichting van de 32mm pijp (waar komt deze op uit, waar kan de druk heen, etc)
-het spoelwater wordt slechts langzaam afgevoerd, waardoor er nog wel eens een "nummer 2" achter kan blijven.
-als hij kapot gaat zoals de mijne kapot gegaan is, dan ben je niet blij, en leer je in zeer korte tijd heel veel nieuwe woorden.

In mijn geval had ik een losse vermaler achter de wc. Deze pompte de chocomel door een 32mm pijp, welke uitkwam in een 40mm pijp. Deze pijp ging door de gevel, in de verzamelpot van het regenwater. Als er nu een beetje teveel bladeren in die verzamelpot waren gevallen, dan had het ding tegendruk, en drukte de chocomel door de sifon het bad in, waarna het weer langzaam wegliep. Dit heb ik op kunnen lossen door de pijp die buiten liep wat te verlengen.
Op een dag ging het ding echter kapot, en braakte zijn inhoud via de deksel door de complete badkamer, over de drempel, onder het (destijds nieuwe) laminaat, door de vloerdelen, en (gelukkig hadden we nog geen plafond) over de vloer beneden.

Na de puinzooi te hebben opgeruimd (geen "glamourous job") heb ik de vermaler gedemonteerd, een blik op het inwendige geworpen, besloten dat ik daar mijn handen niet in ging steken, en heb toen de hele pot weggehaald. (de badkamer zou er toch snel daarna uitgaan (wat alsnog 3 jaar langer duurde...))

Dus als je een 110mm pijp kan regelen... Bij mij loopt deze door de meterkast. Ik heb er wel een plaatje voorgezet, voor de wettelijke eisen. En de gasmeter moest ik verplaatsen, maar een kniesoor die daar op let.

-------------------------------------------------------------------------------------
Leuke dingen met epoxyvloeren.

Als je dan bezig bent in je huis, kan je natuurlijk altijd gekke dingen doen. Ik heb zelf overwogen een houten vloer in de badkamer te maken. Uiteraard geheel rondom in de epoxy gezet, om ellende met water te voorkomen.
Een klant van me heeft op een laag epoxy/glas wit schelpenzand gelijmd/ingestrooid, en daar weer schelpjes, zeesterren etc overheen. Dan afgegoten met een 2cm dikke laag extra transparante epoxy.
Weer een andere klant heeft op dezelfde manier een tafel gemaakt met allemaal gekleurde plectrums (die driehoekjes die gitaristen gebruiken om de snaren aan te slaan) erin.

Mogelijkheden te over....
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Berichtdoor martinus » vr jun 22, 2007 6:02 pm

Hallo,
zo dat is me nog al wat!! :D :D super zo'n reactie, klopte dus wel.., ik ben alleen zelf een leek in zoiets, zijn er speciale bedrijven die dat doen of kan ik gewoon bij elke aanmener ofzo vragen dat ze dit doen in plaats van een betonnen vloer??

hoor het graag en heel erg bedankt alvast :idea:

groet martijn
martinus
bouwer
bouwer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: di jun 19, 2007 8:13 pm

Berichtdoor Herman » za jun 23, 2007 9:09 am

In welke regio zit je? Ik ken in een aantal regios wel mensen die dat doen.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Berichtdoor martinus » wo jul 11, 2007 8:05 pm

hallo,
woon in de achterhoek, heb al vernomen dat in Aalten een bedrijf zit die hier in gespecialiseerd is. alleen nog een vraag is het ook mogelijk om hier vloerverwarming in te maken die aangesloten wordt op de cv?? dus met leidingen door de vloer??

groet martijn :D
martinus
bouwer
bouwer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: di jun 19, 2007 8:13 pm

Berichtdoor Herman » wo jul 11, 2007 8:35 pm

De polyester of epoxy kan er wel tegen. Alleen is het maar 2-3mm dik. Dus daar past het niet in...

Wellicht als je zandcement op de polyester stort. Maar dan kan je net zo goed een zwaluwstaartvloer nemen...
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Berichtdoor martinus » wo jul 11, 2007 8:47 pm

ja dat klopt wel ja, maar is het ook niet zo dat een betonnen vloer kouder aan zal voelen dan die polyetser/epoxy variant? en dat het dan misschien niet eens nodig zal zijn?? of is elektrsche wel mogelijk?? of hebben er daar meerdere slechte ervaring mee??

:wink: groet |Martijn
martinus
bouwer
bouwer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: di jun 19, 2007 8:13 pm

Berichtdoor Sjaak van Dijk » do jul 12, 2007 10:57 am

houd er wel rekening mee dat electrische verwarmingen de grootste stroomvreter zijn die je kunt voorstellen. De CV verwarmt veel efficienter.
Sjaak van Dijk
klusser
klusser
 
Berichten: 32
Geregistreerd: ma mei 28, 2007 10:27 pm
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Herman » do jul 12, 2007 2:56 pm

Elektrisch is idd mogelijk, maar wel duur (niet in aanschaf, wel in gebruik). Wil je een epoxy uiterlijk, of wil je tegels neerleggen?
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Advertisement

Berichtdoor martinus » do jul 12, 2007 5:18 pm

ja we willen wel tegels neerleggen ja, ja daar had ik idd nog niet aan gedacht dat dat wel eens heel erg veel stroom zal vreten.. :( , dus als we dan toch vloerverwarming willen kunnen we dus toch maar beter met zwaluwstaaten aan de gang gaan en beton storten?

bedankt voor de reacties alvast he!!

groet martijn
martinus
bouwer
bouwer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: di jun 19, 2007 8:13 pm

Berichtdoor Rick » do jul 12, 2007 6:07 pm

"t is inderdaad een populair topic...

Nu is er bij ons vorige week een nieuw soort vloerverwarming gepresenteerd, welke op zwakstroom werkt. Deze verbruikt aanzienlijk minder als de reguliere welke nu op de markt zijn. Ik zal morgen ff de folder erbij pakken er meer info plaatsen.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Avatar gebruiker
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 761
Geregistreerd: do dec 30, 2004 6:57 pm

Berichtdoor Rick » vr jul 13, 2007 10:23 am

In de folder staat dat dit nieuwe systeem een vermogen nodig heeft van 500 watt om een badkamervloer van 6 - 10 m2 te verwarmen.

Even een mailtje naar de Nederlandse agent en er komt een folder retour.
heat4feet@casema.nl
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Avatar gebruiker
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 761
Geregistreerd: do dec 30, 2004 6:57 pm

Berichtdoor Herman » za jul 14, 2007 9:27 pm

Dat is dan meer om de kou uit de vloer te halen, dan werkelijk als verwarming te dienen. Je kan er dan in ieder geval met blote voeten op staan, zonder "koude-vloer-shock"
Voor daadwerkelijke verwarming van de ruimte is een radiator dan alsnog noodzakelijk. (en handig, om de handdoeken op te hangen...)

En nu ik het daar toch over heb:
Ik heb een radiator welke op de CV is aangesloten, maar ik overweeg er een elektrische "staaf" in te schroeven, om in de zomer de verwarming toch warm te krijgen, om de handdoeken te drogen. Wellicht met een tijdschakelaar.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Berichtdoor martinus » di jul 17, 2007 4:55 pm

een elektrische staaf?? wat moet ik me daar bij voorstellen? dat punt hadden wij ons ook al bedacht, dat het in de zomer wel eens niet zo warm kon worden als de cv niet inschakeld.. we hebben toch besloten om een betonnen vloer te storten, leek ons en de aannemer toch het beste.

bedankt voor de reactie he! :)
martinus
bouwer
bouwer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: di jun 19, 2007 8:13 pm

Berichtdoor Herman » di jul 17, 2007 8:43 pm

Is gewoon een RVS pen, van een meter lang, met aan het einde schroefdraad, welke in de radiator past, en een snoer met stekker eraan.

Stekker in het stopcontact, de staaf wordt warm, en door convectie wordt de hele radiator warm.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Advertisement
Re: Badmakervloer van polyester??

Berichtdoor josbakker17 » di feb 16, 2016 9:42 am

Goedemorgen,

Door Herman is in 2007 een uitgebreide complete toelichting gegeven hoe je het beste een badkamervloer van polystester kan maken. Helemaal duidelijk!!. Nu wil ik graag een draingoot inbouwen. Mij is niet helemaal duidelijk hoe ik deze waterdicht krijg. Kan iemand mij aangeven hoe ik deze in een polyestervloer het beste kan aanbrengen.

Hoor heel graag, Jos
josbakker17
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
 
Berichten: 1
Geregistreerd: di feb 16, 2016 9:26 am


Keer terug naar Overige Vloerbedekking