Vochtige bijkeuken

Vochtige bijkeuken

Berichtdoor Sonnema » ma aug 30, 2010 2:20 pm

Ik ben momenteel bezig met de verbouwing van de bijkeuken. Bij het verwijderen van de oude isolatie kwam ik tot de ontdekking dat het hier vrij vochtig is. Het oude isolatiemateriaal en hout was dan ook grotendeels gaan rotten.

Nu wil ik een nieuwe voorzetwand plaatsen. Maar uiteraard wil ik eerst het vochtprobleem oplossen. Ik heb echter geen idee hoe ik dit structureel kan verhelpen.

Afbeelding

Afbeelding

Muur aan de buitenkant.
Afbeelding

Onderstaande foto's heb ik het grind weg gehaald zodat het regenwater wat beter kan weglopen.
Afbeelding

Afbeelding
Sonnema
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: Vochtige bijkeuken

Berichtdoor Herman » ma aug 30, 2010 4:31 pm

Is het een spouwmuur? waarschijnlijk niet, aangezien je wilt isoleren.

De hamvraag is, is het optrekkend vocht, (dus van onderaf) of doorslaand vocht (door de stenen heen.) Ik vermoed het laatste, ook aangezien ze een strook grind langs de muur hebben gelegd, voor betere afwatering. (dan moet het grind wel schoon blijven, niet zoals nu, met grond en mos erin...)

En hoe vind je zelf je voegen erbij staan? Die verdienen ook enige aandacht. Ook zou je kunnen denken aan waterdicht stucwerk, tot een cm of 30-40 boven straatniveau.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Sonnema » ma aug 30, 2010 6:10 pm

Hallo Herman,

Bedankt voor je reactie.

Het betreft inderdaad geen spouwmuur.

Ik heb geen idee of het optrekkend vocht is of doorslaand vocht. Is er een manier om daar achter te komen?

De voegen verdienen inderdaad wel wat aandacht. Kan ik gewoon nieuwe voegsel in de voegen smeren op de plekken waar de oude voeg het heeft begeven of moet ik eerst de oude voegen compleet verwijderen (met flex?) en dan alles opnieuw voegen? Tot een cm of 30-40 vanaf straat niveau is dan voldoende?

Is de kans overigens groot dat het voegwerk de oorzaak is of moet ik ook nog verder kijken naar andere oorzaken?

Waterdicht stucwerk zie ik niet echt zitten ivm het straatbeeld.
Sonnema
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor RvdB » vr sep 03, 2010 7:17 am

Als ik de foto's bekijk concludeer ik dat het zowel optrekkend vocht is als doorslaand regenwater.

Om tot een goede oplossing te komen:

- alle voegen uitkappen en opnieuw voegen
- gevel impregneren
- Het metselwerk onder het maaiveld vertinnen (met specie besmeren)
- bij het maken van een voorzetwand een damp open folie aan de muurzijde gebruiken
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor Vochtadvies » wo sep 11, 2013 6:50 pm

Beste

als opstijgend vocht niet bestaat dan zal het injecteren van de muren ook niet veel helpen.
20 % van het vocht zal van de regendoorslag komen.
80 % van het vocht komt echter van het regenwater dat horizontaal naar binnen loopt door de verzadigde maaiveldzone.
- Vernieuw het slecht voegwerk.
- Behandel de volledige gevelstenen door-en-door.
- Maak de maaivelzone 30 cm diep vrij en maak deze waterdicht.
Producten kun je vinden op www.pci-afbouw.nl
De juiste oorzaak, gevolgen en oplossingen kun je vinden in het nieuwe handboek op www.humida.nl. Hierin vindt je beslist de gepaste oplossing voor je probleem.

Groeten
Vochtadvies
Vochtadvies
bouwer
bouwer

Berichtdoor Sonnema » za sep 14, 2013 12:20 pm

Bedankt vochtadvies. Ook al is het inmiddels 3 jaar verder. Haha.

Ik heb inderdaad de kapotte voegen hersteld. Daarnaast rondom de muur een 60 cm diep afgegraven. Daar heb ik de muur waterdicht gemaakt. Tevens de hele muur geïmpregneerd.

Tevens kwam ik er bij het afgraven achter dat er nog een oude put onder de grond zat waar een overloop van de buren op was aangesloten. Die zorgde waarschijnlijk voor de meeste wateroverlast. Ook dit is hersteld.

Inmiddels heb ik nergens meer last van.
Sonnema
verbouwer
verbouwer

Advertisement

Berichtdoor bben » vr nov 08, 2013 9:54 am

Is de kans overigens groot dat het voegwerk de oorzaak is of moet ik ook nog verder kijken naar andere oorzaken?
Join online microsoft braindumps and testking to pass APPLE exam in first try. Our best quality University of Washington and wikipedia guide you well for real exam.
bben
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Keer terug naar Voorzetwanden