Asbest

Ervaringen met bouwmaterialen, sanitair, gereedschap e.d.
Peter1964

Asbest

Bericht door Peter1964 »

Ik sta op het punt een huis te kopen met daarin een aantal vierkante meter asbesthoudend zeil (balatred), een asbesthoudende plaat boven de wasbak en een paar asbesthoudende pijpen op dak.

Hoe kan ik dit het beste verwijderen? Uiteraard niet via een regulier asbest saneringsbedrijf, want dan kan ik een aanvullende hypotheek afsluiten. Bestaan hiervoor klussers die dit op zaterdagochtend doen?

Bedankt, Peter
Rick

Bericht door Rick »

Er zijn timmerlieden die zeggen "ïk heb vroeger vrachtwagens vol verwerkt, en nu moet ik eraf blijven"

Ik zou het niet aanraden, maar je mag het goed verpakt "plastic en tape" nog steeds bij de gemeente aanbieden.

Ik houd het zelf goed nat en probeer het niet te breken, van de vloer zou ik zelf afblijven
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Peter1964

Bericht door Peter1964 »

Dank je!

De vloer moet er helaas uit, want ik wil daar een badkamer maken. Ik weet dat de professionele verwijderaars een impregneermiddel gebruiken. Is dat zinvol?
Rick

Bericht door Rick »

Ik zou zelf niet aan die vloer beginnen, er zijn vloeren waar een gevaarlijke soort van asbest in is verwerkt, er zijn er echter ook waar een minder gevaarlijke soort in is verwerkt.
Misschien kan je het laten testen.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
mickey

Bericht door mickey »

Beste Peter,

Hoe zit het zeil vast? Als het gelijmd is zou ik er zeker niet zelf doen en door een professioneel bedrijf laten verwijderen, natmaken helpt namelijk niet als je het los moet steken ( er komen dan zeker asbestvezels vrij). Uitbesteden aan een klusbedrijf is wettelijk niet toegestaan, je mag het wel zelf doen. (kromme wetgeving; je mag wel jezelf in gevaar brengen maar niet een ander)
Als ik jou was zou ik eens offertes aanvragen bij gecertificeerde asbestverwijderingsbedrijven, misschien valt de prijs wel reuze mee. Die pijpen op het dak zou ik lekker laten zitten, daar heb je verder geen last van, maar die zou je eventueel zelf wel kunnen verwijderen. En de asbesthoudende plaat boven de wasbak, als deze geschroefd vast zit, dan zou ik hem voorzichtig losschroeven en dubbel verpakken in folie en aftapen en naar de gemeentewerf brengen. Als hij vastgespijkerd zit, zou ik het ook door profs laten verwijderen, omdat je dan waarschijnlijk moet gaan breken om hem los te krijgen en dan krijg je schadelijke asbestvezels in de lucht. Oh ja een mondkapje helpt niet tegen asbestvezels! Alleen een volgelaatsmasker met P3 filter houdt asbestvezels tegen! Succes ermee, maar ik denk dat je voor 1000-2000 euro het veilig door een asbestsaneringsbedrijf kan laten doen.