Hallo,
Heel graag horen we meningen en adviezen over het volgende.
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht, oplevering februari 2008.
NA de oplevering willen we graag het een en ander verbouwen aan de begane grond. We willen wat muren doorbreken om een deel van de garage bij de woonkamer te betrekken. Er komt goede isolatie, ventilatie en licht, dus dat lijkt me geen probleem.
We denken dat we een lichte bouwvergunning moeten aanvragen in verband met de gevelwijzigingen (voor, zij en achter).
Maar nu hebben we onze twijfels over het volgende.
Volgens ons gaan we de garage veranderen in een zogenaamde 'verblijfsruimte'. In het bouwbesluit lees ik dat de hoogte van zo'n verblijfsruimte bij nieuwbouw 2,6 meter moet zijn. Bij bestaande bouw zie ik 2 verschillende getallen, namelijk 2,4 en 2,1.
Het probleem is dat de hoogte van deze garage niet zo hoog is. We moeten het nog even exact opvragen/nameten, maar we zijn er vrij zeker van dat het niet 2,6 m is.
Ik ga er ergens vanuit dat het nieuwbouwhuis onmiddellijk na oplevering 'bestaande bouw' wordt.
Wie is het daar wel of niet mee eens?
Ik hoop dat iemand hier wat meer over weet!
De woonkamer zou dan straks bestaan uit zo'n 55m2 (zoals gepland) plus een stuk van zo'n 15m2 dat eigenlijk eerst bijkeuken en garage was.
Overigens: constructieberekeningen en plattegronden alles zijn/worden gemaakt.