inbouw boiler als naverwarmer

CV Ketel, Vloerverwarming
folkert

inbouw boiler als naverwarmer

Bericht door folkert »

Ik maak een wastafel en douche in een ruimte 8 meter van mijn huis. Omdat de leidinglengte naar mijn combiketel ongeveer 25 meter wordt overweeg ik een 5 of 10 l electroboiler om de eerste minuut te overbruggen. Kan ik de warmwater leiding op een gewone de 10l electroboiler aansluiten ? Of zijn er betere ideen om warm tapwater in die ruimte te krijgen.
Herman

Bericht door Herman »

Dit lijkt me een prima plek voor een ouderwetsche geiser...

25 meter is een heel eind, het warmteverlies zal dan ook redelijk zijn. Bovendien stookt een boiler warmer dan je CV ketel, en met het warmteverlies erbij krijg je een enorm schommelende temperatuur van je douchewater. Niet erg prettig, lijkt me.

Uit je verhaal lees ik dat je met een gastenverblijf oid bezig bent. Dan is het niet teveel moeite om even de geiser aan te steken, en na gebruik de gaskraan weer dicht te zetten. Hou het vertrek wel boven het vriespunt, anders wellicht een vorstbeveiliger neerzetten, of een VR keteltje (die je dan ook direct voor je tapwater kan gebruiken)
Inactief account
folkert

Bericht door folkert »

Dank je Herman. Ik dacht dat je de temp van zo'n electrobilier (legionella safe) kan instellen en voor temperatuur schonmmeling in de douche is m'n thermsotaatkraan goed hoop ik.
Ik overweeg ook de optie van een V of HR ketel omdat ik de ruimte ook nog moet verwarmen maar de kleinste HR lijkt me nog veel de groot voor de 50 goed geisoleerde kubike meters die ik verwarmen wil.
Hoe zie je dat ?
Herman

Bericht door Herman »

Ondanks wat de naam doet vermoeden, regelt een thermostaatkraan niet de temperatuur, maar de verhouding tussen warm en koud. Fluctuaties in de temperatuur van het warme water worden niet opgevangen...

Kijk wellicht eens voor een 2e hands HR of VR keteltje, er zijn er al met een beperkte capaciteit. Hou wel rekening ermee dat je genoeg capaciteit hebt voor comfortabel douchen, dus minimaal CW3.

En laat na installatie van de ketel even iemand de ketel schoonmaken, als je dat tegeljik met je andere ketel doet, dan kost het vaak maar een paar tientjes extra.

Voordeel van een ketel boven een geiser is dat je geen waakvlam hebt, en je het vertrek kan verwarmen. (is het behoud van je interieur)
Inactief account