Kamer vochtvrij maken of nieuwe aanbouw?

Aanbouw vernieuwen of kamer oplappen?

Peiling eindigt op Di Aug 21, 2007 7:26 am

Aanbouw vernieuwen
1
50%
Kamer opknappen
1
50%

Aantal stemmenCOLON 2

HaroldQQQ

Kamer vochtvrij maken of nieuwe aanbouw?

Bericht door HaroldQQQ »

Ik heb een huis uit 1955 gekocht met een uitbouw die de keuken drie meter verlengt en die daarachter een extra kamer van 3 x 3 meter biedt. Deze kamer is nogal vochtig door de eenvoudige bouwconstructie. Vloer is rechtstreeks op de bosgrond aangebracht, daarop een halfsteens gemetselde buitenmuur en daarop een plat dak. Er is sprake van vochtdoorslag.

Een bouwkundige (die een aankoopkeuring uitvoerde) vindt dat de aanbouw opnieuw zou moeten worden gebouwd, omdat ook het platte dak te wensen overlaat. Dat zal echter een kostbare zaak zijn. Daarom zoek ik inzicht in alternatieven die minder drastisch en betaalbaarder zijn. Een nieuwe aanbouw laten maken zal ik door de kosten een paar jaar moeten uitstellen, een betaalbaar alternatief is op korte termijn te realiseren. Wie weet raad bij deze afweging? Alvast dank!
Herman

Bericht door Herman »

Ik zou de kamer eerst proberen op te knappen.

Ik begrijp het volgende uit jouw verhaal:

-betonnen vloer, gestort op de bosgrond.
-halfsteense muurtjes
-plat dak

Vochtdoorslag mogelijk door muren en vloer. Wellicht lekkage door dak.

De vloer:
Eenmaal droog is deze te coaten met een epoxy. Dit kan door een primer aan te brengen, deze te laten aanharden, en dan de epoxy gietvloer (self levelling) erover te gieten en uit te spanen. Primer de vloer 'smiddags of 'savonds, en giet de vloer de volgende dag. Eis is wel dat de vloer op dat moment droog is. (desnoods ventileren en flink verwarmen (elektrisch kacheltje)

De muren:
Zowel boven als onder elke meter een stootvoeg open boren, tbv isolatie.
Aan de binnenkant voorzetwanden (metalstud) plaatsen, met isolatie, en dampdichte folie, en dan gipsplaat. Je muur ziet er dan zo uit:

-halfsteens metselwerk
-spouw minimaal 2 cm
-dampopen folie of bouwpapier (optioneel)
-isolatie tussen metalstud staanders
-dampdichte folie (aanbrengen over de liggers, dat is het makkelijkste)
-gipsplaat 9 of 12mm

Het dak:
Ik weet niet wat de toestand van het dak is. Daarom vertel ik hoe een goed dak er uitziet: (uitgaand van plat dak met opstaande randen en bitumen bedekking)

-netjes op afschot naar 1 punt, alwaar een afvoer, met pijp naar afvoersysteem (grindput, riool, etc)
-balken van voldoende hoogte (te berekenen op houtinfo.nl --> toepassingen --> balkenschuif
-underlayment dakplaten of vergelijkbaar
-isolatieplaat (gebitumeerd pu schuim bijvoorbeeld)
-bitumen volgens aanwijzingen leverancier, danwel aanwijzingen kluswijzer gamma of praxis. Bitumen voorzien van leislag, danwel 5cm grind. (ballast). Uiteraard alleen grinid als dakconstructie dat kan houden. Stoeptegels kan ook, maar alleen op hoekdragers.

Onderkant dak kan afgewerkt worden met een afwerking naar keuze. Deze mag niet dampdicht zijn. (gipsplaat volstaat)

Als je dan de kozijnen voorziet van dubbelglas, er een radiator in hangt, en eventueel de voegen buiten opnieuw doet (ik weet de staat van de voegen niet...) en als het echt te erg is, de buitenmuur impregneert, dan heb je weer een prima kamer.
Inactief account
HaroldQQQ

Bericht door HaroldQQQ »

Bedankt! Deze werkwijze lijkt goed te realiseren en het ziet er naar uit dat ik niet alles hoef uit te besteden (ondanks dat ik maar één rechterhand heb).
Herman

Bericht door Herman »

Vloer is eenvoudig zelf te doen. Enige wat je moet kunnen is mengen van de 2 componenten met een boormachine met korfmengertje erop, overgieten in rollerbak, vloer inrollen met roller.
Volgende dag gietmassa aanmaken (verharder inmengen) en uitgieten op de vloer (kleine stukken tegelijk) en met stuukspaan zo gelijk mogelijk spanen, en langs de randen en in de hoeken werken. (half uurtje werk hooguit). De vloer vloeit vanzelf helemaal strak, en zo heb je een prima ondervloer voor parket, tapijt, tegels, of je laat hem zo.

Over gipswandjes is al veel geschreven, zowel hier op het forum als op internet. Is ook prima te doen, maar gaat wel makkelijker als je er iemand bij hebt, zeker als die het al een keer gedaan heeft. Vergeet in ieder geval niet een schuimrubber strip onder de metalen liggers (op de vloer) te plakken. Dit voorkomt tocht.
Inactief account