nog extra funderingsonderzoek nodig?

Forumlid

nog extra funderingsonderzoek nodig?

Bericht door Forumlid »

L.S.
ik heb een huis bekeken (staande op veengrond) dat ik graag wil kopen en aangezien het een oud huis betreft heb ik bouwkundig onderzoek laten verrichten. Aan de binnen- en buitenkant van het huis zijn hier en daar wat scheuren, vandaar dat ik m.n. geïnteresseerd was in de fundering. Volgens de bouwkundige is het hele fundament wel wat gezakt in de afgelopen jaren (het huis staat verder niet scheef) en "werkt" een oud huis, maar hoeft men zich daar verder geen zorgen over te maken. Toch blijft bij mij twijfel bestaan. Is het wijs om nog een nader funderings-onderzoek te laten doen ondanks dat deze bouwkundige aangeeft dat het niet echt nodig is?
Aad Hoekstra

scheuren

Bericht door Aad Hoekstra »

Scheuren in een woning zijn natuurijk nooit goed, zij worden ergens door veroorzaakt. Krimpscheuren kunnen geen kwaad en zijn eenvoudig weg te werken.
Als de woning op veen is gebouwd is het zo goed als zeker op palen gefundeerd en dan zakt een woning doorgaans niet of vrijwel niet. Wanneer de woning dan wel zakt kan er iets mis zijn met de palen. De scheuren nemen dan al snel grotere vormen aan.
Scheuren kunnen ook worden veroorzaakt door trillingen van zwaar verkeer in een drukke straat.
Wellicht kun je me wat meer vertellen over de omgeving van het huis en hoe het gefundeerd is. Wat is de leeftijd van de woning en welke materialen zijn gebruikt voor, met name, de wanden en de vloeren. Misschien heb je ook een paar fotootjes.

Groet, Aad Hoekstra.
<a target="_blank"a href="http://www.ikoo.nl">bouwkundig tekenwerk en advies</a>