oude leidingen

Forumlid

oude leidingen

Bericht door Forumlid »

Wij zijn van plan om een huis uit de jaren 30 te kopen. In dit huis zijn alle leidingen aan vervanging toe. Er zijn wel mooie oude gietijzeren radiatoren die wij eventueel zouden willen behouden. Wat zou het kosten om alle leidingen te vervangen inclusief de leidingen in de muur weg te werken en aan de oude radiatoren aan te sluiten? Zijn er de mogelijkheden om kosten te besparen?
Herman

Bericht door Herman »

Een aantal mogelijkheden welke door mijn hoofd schieten:

Als je plafonds van zachtboard zijn, zou ik deze ook vervangen, ivm brandgevaar. (je moet voor de grap eens een stukje aansteken (in de tuin, boven de barbeque) Dan weet je direct wat ik bedoel)

Als de plafonds er dan toch uitliggen, dan kan je eenvoudig de CV leidingen vervangen voor bijv kunststof leidingen, en deze aansluiten op een verdeelblok, wat je weer wegwerkt in een kast of een andere geschikte ruimte. Vanuit dit verdeelblok (per verdieping een verdeelblok) trek je een 2-tal 22mm koperen leidingen naar de CV ketel (aanvoer en afvoer) en je bent klaar.

In dat geval kan je ook eventueel de elektraleidingen opnieuw beoordelen, en eventueel aanpassen. Ook zou ik naar diverse taktische plaatsen een loze PVC pijp onder het plafond doorwerken, richting meterkast. (voor bijvoorbeeld netwerkbekabeling, TV kabel, telefoon, etc)

De boel kan je met een beetje geluk weer dichtschroeven op de tengels welke voor het zachtboard hebben gediend. Meestal is dit om de 30,5 en 61 cm. Plaats de gipsplaat 1 cm uitelkaar (gips is 60cm breed) en stuc de naden dicht met nadenvuller (meestal in 3 keer, eerste keer grof, 2e keer begint het erop te lijken, 3e keer is het helemaal vlak).

Het klinkt als veel werk, maar je kan veel tegelijk aanpakken, en met het infrezen in de muur hoef je ook niet blij te zijn mbt rotzooi en hoeveelheid sloopwerk.
nicolette

kosten

Bericht door nicolette »

Hoi,
Wij hebben 2 jaar geleden een jaren dertig huis gekocht.
De leidingen (electra en cv) hebben wij laten doen.
Kosten: 6000 euro (zat ook een cv-ketel bij) meer als de helft van de
materialen hadden wij zelf gekocht. De radiatoren hebben wij ook zelf gekocht. Komt dus iets van 1000 euro bij.
tip: www.warmteservice.nl
Groet, Nicolette