Wie heeft er ervaring met rookkanalen ?
Ik heb een jaren 30 woning, waaronder ik een kelder heb gebouwd.
Op de begane grond heb ik naast de CV ook een potkachel in gebruik.
Nu overweeg ik om in de kelder hetzelfde te doen. CV draait al, potkachel erbij plaatsen. Op zich een eenvoudig klusje. Doorvoer maken in de betonnen plaat waar de kachel van de b.g op staat, en wat stalen pijpen in elkaar schuiven. Maar ik vraag me af of dat ook goed werkt op die manier ?
Als ik in de kelder de potkachel brandt, krijg ik dan geen last van rookdamp op de b.g (die ontsnapt via de potkachel daar).
Op zich trekt de schoorsteen goed, maar de rookafvoer wordt deels ook veroorzaakt door het opstijgen van warme lucht. En als de kachel op de b.g niet brandt (ik stook er normaal maar 1 tegelijk), dat geldt die werking op de b.g natuurlijk niet. Bovendien zal er door die extra kachel en extra pijpen ook wat meer valse lucht getrokken worden dan nu het geval is.
Al met al denk ik dat het wel zou moeten kunnen, maar als iemand hier ervaring mee heeft of ideeen over heeft hoor ik het graag.
rookkanaal - 2 potkachels op 1 kanaal
- julien
Ik weet niet hoe de wetgeving in Nederland zit, maar in België mag dat niet.
Onze kachelplaatser wilde de kachel enkel zetten als er een eigen rookkanaal beschikbaar was.
Als de schouw groot genoeg is kan je overwegen het kanaal te ontdubbelen met warmte bestendige inox buizen tot voorbij de schouw.
Onze kachelplaatser wilde de kachel enkel zetten als er een eigen rookkanaal beschikbaar was.
Als de schouw groot genoeg is kan je overwegen het kanaal te ontdubbelen met warmte bestendige inox buizen tot voorbij de schouw.
- Manus
Hoi Julien,
Bedoel je het gehele huidige kanaal feitelijk opsplitsen door inbreng van RVS (flex) pijpen, of bedoel je het deel vanaf de schouw naar beneden te splitsen ?
Het eerste zal te bewerkelijk worden, want vanaf de eerste verdieping is het rookkanaal daarvoor te smal.
Het tweede is wat ik zelf in gedachten had, zij het dat ik de splitsing vlak onder de aansluiting op de schouw wil aanbrengen, en niet in de schouw zelf. (lijkt mij hetzelfde praktisch effect te hebben, maar is eenvoudiger te realiseren). Of heb jij hierover een ander idee ?
Bedoel je het gehele huidige kanaal feitelijk opsplitsen door inbreng van RVS (flex) pijpen, of bedoel je het deel vanaf de schouw naar beneden te splitsen ?
Het eerste zal te bewerkelijk worden, want vanaf de eerste verdieping is het rookkanaal daarvoor te smal.
Het tweede is wat ik zelf in gedachten had, zij het dat ik de splitsing vlak onder de aansluiting op de schouw wil aanbrengen, en niet in de schouw zelf. (lijkt mij hetzelfde praktisch effect te hebben, maar is eenvoudiger te realiseren). Of heb jij hierover een ander idee ?
- julien