Bij veel woningen zie je korte (1,5 meter lang) stenen muurtjes tussen de woningen, om wat privacy te vormen.
Mijn vraag is, of deze muurtjes in de regel aan het einde voorzien zijn van een heipaal?
Op dit moment wordt het muurtje gebruikt als uitbouw van de keuken. Er is een kort stalen paaltje geslagen op de andere hoek van de uitbouw, en hier rusten de balken op. Dit paaltje zakt langzaam weg, ik heb er in 2 jaar tijd ongeveer 3 cm aan staalplaatjes tussen moeten leggen. (uitbouw optillen met een autokrik, plaatjes eronder, weer neerzetten.
Ik overweeg een grote stalen H-profiel van ons muurtje naar het muurtje van de buren te laten lopen, en hierop een nieuwe uitbouw te maken, en tegelijkertijd een kleine serre aan de woonkamerkant. maar dan moeten de muurtjes natuurlijk wel onderheid zijn, anders verwacht ik ellende. Voor ik een meter in de klei ga graven, laat ik het eerst hier vragen...
Herman
Er is in principe geen stelregel voor de onderheiing van deze muurtjes. Soms is zo'n muurtje een constructief onderdeel van de woning, in andere gevallen hangt de fundering van het muurtje aan de woning en bij oudere woningen komt het wel voor dat hier wat rest beton onder is gestort .
Echter in geen van de gevallen mag je ervanuitgaan dat zo'n stukje fundering een aanbouw kan dragen. Zeker op klei grond zou ik hier mee uitkijken.
Om niet te hoeven graven is een ritje naar bouw en woningtoezicht aan te bevelen, zij hebben de tekeningen van de woning en deze zijn vaak tegen betaling van de kopieer kosten gewoon mee te nemen.
Echter in geen van de gevallen mag je ervanuitgaan dat zo'n stukje fundering een aanbouw kan dragen. Zeker op klei grond zou ik hier mee uitkijken.
Om niet te hoeven graven is een ritje naar bouw en woningtoezicht aan te bevelen, zij hebben de tekeningen van de woning en deze zijn vaak tegen betaling van de kopieer kosten gewoon mee te nemen.