stenen muurtje voor de vijver ??

Randy

stenen muurtje voor de vijver ??

Bericht door Randy »

hoi allemaal ,

ik wil een vijver maken met een muurtje eromheen , dat muurtje moet dubbel steens worden , mijn vraag is :

hoe dik en diep moet ik mijn fundering hiervoor maken ??
Rick

Bericht door Rick »

Ik zou een gewassengrindtegel pakken op ongeveer 60 cm onder het maaiveld, wellicht iets dieper maar dit moet je terplaatse beoordelen
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Randy

Bericht door Randy »

Forumlid schreef:Ik zou een gewassengrindtegel pakken op ongeveer 60 cm onder het maaiveld, wellicht iets dieper maar dit moet je terplaatse beoordelen

dus die grindtegel gewoon los leggen op 60 cm onder het maaiveld ?
is zoiets wel stevig genoeg om de druk van het water op te vangen ?
Rick

Bericht door Rick »

Bedoel je de neerwaartse druk of de zijwaartse druk ??
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Randy

Bericht door Randy »

de druk die het water heeft vanaf boven het maaiveld ...

die grindtegels zijn zijn iets van 30cm bij 30 cm toch ? misschien ook wel iets groter , maar zo'n betonnen fundering lijkt mij iets steviger te liggen dan grindtegels , vanwege dat het 1 geheel is en grindtegel niet en makkelijker zou kunnen verschuiven .

correct me if I am wrong
Rick

Bericht door Rick »

Natuurlijk is een betonnen fundering sterker.
het metselwerk vormt ook een compacte massa vanaf -60 maaiveld. Hele naoorlogse wijken zijn op deze wijze gebouwd. Dan niet met grindtegels maar een zogeheten vleilaag. Gewoon klinkers los in het zand.

De druk die het water heeft boven het maaiveld heeft alleen betrekking tot de zijwaartse kracht, dus de sterkte van het metselwerk zelf.
Zorg dat je de hoeloplossingen goed voor elkaar hebt en desnoods wat murfor inmetselen.
Afbeelding