Welk risico loop ik met niet te inspecteren vloer?

HaroldQQQ

Welk risico loop ik met niet te inspecteren vloer?

Bericht door HaroldQQQ »

Ik ben bezig een huis uit 1955 te kopen waarvan de kruipruimte niet goed toegankelijk is (het gat is klein en er zit een leiding in de weg). Dat betekent dat ik pas op het moment dat ik formeel eigenaar ben van de woning kan laten onderzoeken wat er eventueel aan de vloer moet gebeuren.

Ik loop mogelijk een risico dat de hele vloer moet worden vervangen, omdat de kruipruimte vochtig is door een lekkage van de afvoer naar de riolering. Die afvoer bevat asbest, dus is er kans dat elders onder de vloer nog meer asbest aanwezig is. Het vloeroppervlak is ongeveer 6 x 6 meter. Als ik over de vloer loop, kraakt of veert deze gelukkig niet, waardoor ik hoop dat het meevalt.

Maar als ik optimale pech heb en de hele vloer vervangen zou moeten worden (door een bedrijf), op hoeveel kosten zou ik dan ongeveer moeten rekenen?... Alvast bedankt!
Herman

Bericht door Herman »

Waarom laat je geen bouwkundige keuring doen? Dan weet je meer.

Andere optie is op de buik gaan liggen, en aan de slag met zaklamp / looplamp / bouwlamp (nog het beste, flink licht!) en onder de vloer kijken met een spiegeltje. Zo kan je in ieder geval meer zien dan nu. Probeer in ieder geval de balkeinden te laten zien.

Je loopt het risico dat je de afvoeren moet (laten) vervangen.
Inactief account
HaroldQQQ

Bericht door HaroldQQQ »

Mijn ongerustheid ontstond juist toen een bouwkundige (i.v.m. aankoopkeuring) zo goed mogelijk probeerde in de kruipruimte te kijken. Hij zag dat de kruipruimte vochtig was en dat de zichtbare balken er nog wel goed uitzagen. Maar voor uitsluitsel moet er gehakt en gebroken worden en moet er echt iemand in de kruipruimte en dat mag pas als ik formeel eigenaar van de woning ben.

Met nog die drie dagen bedenktijd in het vooruitzicht valt er nog wel wat te dubben: toch maar van de koop afzien?... Inmiddels durf ik het risico wel aan, omdat we gisteren hoorden dat de asbestverwijdering wel te overzien zal zijn. En omdat het vloeroppervlak niet groot is zullen de kosten van eventuele vervanging ook wel te overzien zijn.
Herman

Bericht door Herman »

Aangezien het vochtig is:

Waarschijnlijk zijn de ventilatieroosters dichtgemetseld, danwel niet aanwezig. Boor de roosters open (kan gewoon met een 10mm boor in de klopboor, en de cement ermee uit de roosters boren)

Of installeer "renovatieroosters" welke tot in de kruipruimte reiken. Met een beetje ventilatie is het vocht binnen een paar weken weg.
Inactief account