aanbouw met of zonder stalen balk?

Post Reply
bouwleek
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

aanbouw met of zonder stalen balk?

Post by bouwleek »

Hallo,

Wij willen graag een uitbouw plaatsen aan de achterzijde van onze woning, het gaat om een 2-onder-een-kap woning.

De uitbouw moet 1,8mtr diep en 5,1 mtr breed worden. De kap begint al bij de 1e verdieping, dit dak leunt op draagbalken die lopen van in de tussenmuur van beide woningen naar de gevel aan de rechter kant (met de ramen erin).

Onze buren links hebben eenzelfde uitbouw gezet zonder gebruik te maken van een stalen balk omdat er volgens hen geen dragend vermogen uitgaat van de achtergevel. De krachten van het dak lopen door de dakbalken naar de zijmuren en meer is er volgens hun niet om te dragen.

Onze buren rechts hebben eenzelfde uitbouw gezet MET stalen balk op advies van hun aannemer.

persoonlijk hoop ik dat het kan zonder de stalen balk maar ik heb geen idee. De verdiepingsvloeren zijn kanaalplaatvloeren, volgens mij rust er daarom inderdaad niets op de achtergevel maar misschien zie ik het helemaal fout!

Wie o wie kan mij een en ander duidelijk maken? Alvast bedankt!
Last edited by bouwleek on Fri Apr 08, 2011 8:38 am, edited 2 times in total.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: aanbouw met of zonder stalen balk?

Post by RvdB »

Wellicht draagt de vloer niet op de achtergevel, maar de kap in iedergeval wel. De afschuiving van de kap wordt namelijk (mede) opgevangen door de muurplaat die boven de achtergevel ligt
ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser

Post by ARduo »

Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat er niks opgevangen wordt door de achtergevel.

Tevens heb je ook te maken met zijwaartse belasting.

Misschien heeft u de originele bouwtekeningen nog liggen, waaruit kan blijken dat de kap niet op de achtergevel rust ? of door een andere verbinding op de achtergevel steunt !

Succes

mvg

ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
info@arduo.nl
bouwleek
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Post by bouwleek »

heren bedankt voor het meedenken!

ik heb inmiddels de originele constructie tekening bij de gemeente opgehaald en zie daar het volgende staan:
De gordingen lopen van de nok naar op de 1e verdieping alwaar ze ondersteund worden door een omgekeerde L in de linkerhoek en een L in de rechterhoek. Deze 'steun L' zitten op twee punten met boorankers vast in de vloer. De onderkant van de gording steunt dmv een uitkeping in de gording op een balk van 60 x 60 welke ook met boorankers vastzit op de vloer. Aan de zijkant zit de kantgoording welke dmv een draadeind dia 12 vastzit in de betonvloer.

Zoals ik het kan zien (m'n naam zegt het al: Bouwlleek :-)) steunen de vloeren en de kap dus beide in de tussenas van de woningen en in de rechtergevel met de ramen erin. De voor en achtergevel zijn dus niet dragend. Zie ik iets over het hoofd?
Post Reply