Beton storten

Plaats reactie
Bobdebouwer
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Beton storten

Bericht door Bobdebouwer » zo apr 19, 2015 11:21 am

Hallo,
Ik was benieuwd of het storten van een betonnen fundering en een betonnen vloer van 10 cm dikte, ook verdeeld mag worden over meerdere dagen, of dat dit de kwaliteit van de fundering ernstig benadeeld. Dus een aantal dagen over het storten v h beton van de fundering, en ook een aantal dagen over het storten v d vloer.

Alvast bedakt!

ikoo
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
Contacteer:

Re: Beton storten

Bericht door ikoo » di mei 19, 2015 4:30 pm

Stort alstublieft de balk in een keer. In lagen opbouwen geeft een effect dat vergelijkbaar is met een stapel planken. Beton buigt minder door maar de balk verliest het grootste gedeelte van zijn sterkte.
Met vriendelijke groet, Aad Hoekstra.

agbunk
verbouwer
verbouwer

Re: Beton storten

Bericht door agbunk » di mei 22, 2018 9:35 am

Persoonlijk zou ik sowieso de (balk) fundering in 1 keer storten.
Na het storten van de (balk)fundering de bovenzijde van de balk goed opruwen (daags na het storten opruwen dmv hogedrukreiniger).
Bij het storten van de vloer zou ik ook in 1 keer werken. Je kunt het wel opdelen in fasen maar pas dan op de naad een zgn stremstaal (stortonderbreking) toe. Deze zijn ook verkrijgbaar met vochtkering (mocht dit belangrijk zijn). Laat wel ten alle tijde de wapening op minimaal laslengte doorsteken.
Vooral bij 'op staal gefundeerde' toepassingen moet je er rekening mee houden dat er ongelijkmatige zetting kan optreden.

Plaats reactie