prefab woningen

Post Reply
Desiree
verbouwer
verbouwer

prefab woningen

Post by Desiree »

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het bouwen van een prefab huis.
Ik lees op de site van deze aanbieders natuurlijk alleen de "voordelen"
van prefab bouw. Maar niets over eventuele nadelen.

Hoor het graag.

Dees.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Post by Herman »

Nadelen zijn minder keus in uitstraling, kozijnafmetingen, en globale afmetingen. Als jij een huis wil van 7,7 meter lang, dan is wellicht "slechts" een huis van 8 meter "leverbaar". of je dat een probleem vindt, moet je voor jezelf bepalen.

Verder moet elk huis aan het bouwbesluit voldoen. Dus qua eisen mbt ventilatie, lichtinval, isolatie, afmetingen deuren, etc.
Ik ben vooral benieuwd of prefab huizen ook daadwerkelijk aan al die eisen voldoen. Dingen als deurhoogtes geloof ik wel, maar isolatie is slecht meetbaar.

Iemand die daar nog wat zinnigs over kan zeggen?
Inactief account
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Post by Rick »

Prefab huizen zitten inderdaad vast aan een bepaald stamien, er is dus minder keuzevrijheid en dt is een nadeel.

Verder wil prefab alleen maar zeggen dat er zoveel mogelijk werkzaamheden van de bouw naar de fabriek verplaatst worden. Zelfs bij traditionele bouw zie je steeds vaker terugkomen.
Image
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Desiree
verbouwer
verbouwer

Post by Desiree »

Wat ik heb begrepen is dat de isolatie zelfs beter is dan bij traditionele bouw.

Maar doordat alles in de fabriek wordt gedaan ben ik ook benieuwd of je later nog een stopcontact hier of daar in de muur kan krijgen.

Dank voor de antwoorden en misschien heeft iemand nog iets toe te voegen.

Groet Dees.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Post by Herman »

Voor wat betreft de panelen geloof ik wel dat de isolatie in orde is. Maar de aansluitingen tussen de panelen (hoeken, etc), daar gaat het om.
Inactief account
Desiree
verbouwer
verbouwer

Post by Desiree »

Dank je Herman,

En hoe kom ik daar dan achter???

Dees.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Post by Herman »

Dat weet ik niet... :oops: :(

Ik denk in een demo woning kijken, als het een beetje waait, en dan in elke hoek de handen houden, om eventuele tocht te detecteren. Ik heb geen idee hoe een hoek-detail eruit ziet, wellicht hebben ze het heel goed en efficient aangepakt, wellicht ook niet.
Inactief account
Marlon
verbouwer
verbouwer

Post by Marlon »

In prefab woningen zijn over het algemeen alle wensen van te voren aan te geven. Een stopcontact later is alleen te realiseren d.m.v. veel freeswerk. De wind- en waterdichtheid is over het algemeen erg goed. Zoals reeds eerder gemeld is het werk slechts naar de fabriek verplaatst. Afhankelijk is ook hoeverre er prefab gebouwd wordt. Is alleen het karkas prefab of zijn ook de buitenmuren prefab? Is het beton en steen of is het houtskeletbouw? Als de buitenmuren ook prefab zijn wordt er met delitatie voegen gewerkt wat in principe voldoende afdichting geeft, verder worden de hoeken met DPC folie afgedicht aan de binnenzijde wat weer een waterdichtheid garandeerd en ook de wind tegenhoud. Al met al is er door jarenlange ervaring, denk maar aan alle vinex wijken, aardig aan verspijkerd en weet men over het algemeen waar men over praat.
Knapknapperige
verbouwer
verbouwer

Re: prefab woningen

Post by Knapknapperige »

De wind-en waterdichtheid is over het algemeen zeer goed. Zoals eerder gemeld, het werk alleen voor de fabriek verplaatst. Afhankelijk hoe ver is er ook prefab-gebouw. Alleen het karkas of de prefab zijn ook de buitenste muren prefab.
MvdL
bouwer
bouwer

Post by MvdL »

Let ook vooral op de details van Prefab-woningen.

De hoeken/verbindingen zullen prima wind- en waterdicht zijn, maar een traditioneel gemetseld huis ziet er vaak wat mooier uit. Bij Prefab worden in de regel de buitengevels "koud" tegen elkaar aan gezet en vervolgens vol gespoten met purschuim en verticaal gevoegd. Persoonlijk vind ik er dat niet uit zien ...
RijckS
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Post by RijckS »

Zo'n hoeken lijken thans niet altijd voor te komen. Je hebt natuurlijk veel verschillende prefab constructies tegenwoordig: beton, houtskelet, staal zelfs.
Quackels woningbouw is een bouwbedrijf dat prefab huizen plaatst in Antwerpen, maar de hoeken zien er gemetst uit. Het zal natuurlijk anders zijn voor andere bedrijven, maar het lijkt mij moeilijk te definiëren wat prefab tegenwoordig is.
Post Reply