Volgend jaar wordt onze nieuwbouwwoning (tussenwoning) opgeleverd.
De buren aan de rechterzijde laten door het bouwbedrijf gelijk een uitbouw plaatsen.
In het koopcontract hebben wij getekend voor erfdienstbaarheid wat dus inhoud dat de (spouw)muur gedeeltelijk op onze grond komt te staan (15-20 cm) zodat de buren hun binnenmuur recht door kunnnen trekken.
Het mes snijdt aan twee kanten natuurlijk. Wij kunnen de muur van de uitbouw dan ook gebruiken voor een eventuele uitbouw(scheelt dan in kosten voor ons).
Echter zijn we nu tegen het volgende probleem aangelopen. De spouwmuur van de uitbouw komt 5 cm voorbij onze binnenmuur(na metingen op de bouw).
Mochten wij nu in de toekomst gaan uitbouwen dan verspringt de muur dus 5 cm naar binnen lijkt het zo.
Is dit normaal?. Of is er te breed uitgebouwd door het bouwbedrijf?.
Of moeten wij nu de buitenste baksteenmuur van de uitbouw van de buren eerst gaan afbreken om zo onze binnenmuur recht te kunnen doortrekken?.
Aanbouw buren te ver uitgebouwd?
- Herman
Ik vermoed (en weet dat dus niet zeker) dat de spouwmaat van de buitenmuur groter is, omdat daar ook isolatie is toegepast. De spouw tussen de woningen in is waarschijnlijk die 5cm kleiner.
In dat geval moet je in geval van een uitbouw aan jullie kant de muur verwijderen, en 5cm verderop weer opbouwen.
Nogmaals, ik weet niet of dat zo is, maar wellicht weet Rick er nog wat nuttigs over te zeggen.
In dat geval moet je in geval van een uitbouw aan jullie kant de muur verwijderen, en 5cm verderop weer opbouwen.
Nogmaals, ik weet niet of dat zo is, maar wellicht weet Rick er nog wat nuttigs over te zeggen.
Inactief account
- Cois
Het lijkt er wel op dat dat het geval is. Wanneer wij ook gelijk een uitbouw geplaatst zouden hebben dan had dit waarschijnlijk geen probleem geweest.Forumlid schreef:Ik vermoed (en weet dat dus niet zeker) dat de spouwmaat van de buitenmuur groter is, omdat daar ook isolatie is toegepast. De spouw tussen de woningen in is waarschijnlijk die 5cm kleiner.
Echter de baksteenmuur gebruiken als binnenmuur voor onze uitbouw (zoals in koopcontract) dat zit er dus mooi niet in. Levert dus alleen maar extra werk op(als je de muur al mag en kan afbreken!).
- Herman
- Michel
Gevoelsmatig zeg ik dat je in je recht staat.
Wat belangrijk is wat er precies in het contract staat is het 15 of 20.
Ook al staat het in het contract dat moet dit wel in overleg gaan. Gezien dit op jouw grond word gebouwd.
Indien men wel op jullie grond mag bouwen zou het redelijk en bilk zijn dat niet die 5 cm aan jou zijde komt maar aan die van de buren. Maar met nieuwbouw blijft het lastig maar ik zou dit in ieder geval bij projektontwikkelaar cq koperbegeleider schriftelijk melden.
Wat belangrijk is wat er precies in het contract staat is het 15 of 20.
Ook al staat het in het contract dat moet dit wel in overleg gaan. Gezien dit op jouw grond word gebouwd.
Indien men wel op jullie grond mag bouwen zou het redelijk en bilk zijn dat niet die 5 cm aan jou zijde komt maar aan die van de buren. Maar met nieuwbouw blijft het lastig maar ik zou dit in ieder geval bij projektontwikkelaar cq koperbegeleider schriftelijk melden.
- Cois
- Cois
Re: Aanbouw buren te ver uitgebouwd?
Forumlid schreef:Volgend jaar wordt onze nieuwbouwwoning (tussenwoning) opgeleverd.
De buren aan de rechterzijde laten door het bouwbedrijf gelijk een uitbouw plaatsen.
In het koopcontract hebben wij getekend voor erfdienstbaarheid wat dus inhoud dat de (spouw)muur gedeeltelijk op onze grond komt te staan (15-20 cm) zodat de buren hun binnenmuur recht door kunnnen trekken.
Het mes snijdt aan twee kanten natuurlijk. Wij kunnen de muur van de uitbouw dan ook gebruiken voor een eventuele uitbouw(scheelt dan in kosten voor ons).
Echter zijn we nu tegen het volgende probleem aangelopen. De spouwmuur van de uitbouw komt 5 cm voorbij onze binnenmuur(na metingen op de bouw).
Mochten wij nu in de toekomst gaan uitbouwen dan verspringt de muur dus 5 cm naar binnen lijkt het zo.
Is dit normaal?. Of is er te breed uitgebouwd door het bouwbedrijf?.
Of moeten wij nu de buitenste baksteenmuur van de uitbouw van de buren eerst gaan afbreken om zo onze binnenmuur recht te kunnen doortrekken?.
Even een update:
Het probleem van de te brede aanbouw van de buren is aangekaard bij het bouwbedrijf.
Het bouwbedrijf heeft de fout vervolgens toegegeven (fout was ook aanwezig op de bouwtekening).
Nu hebben wij de volgende opties gekregen:
-De buitenmuur wordt afgebroken en er zal een plaat of wand tegenaan gezet worden zodat er alsnog zal worden voldaan aan de in het koopcontract beschreven erfdienstbaarheid van de gemeenschappelijke muur. Volgens het bouwbedrijf optisch niet de mooiste oplossing.
-Een schikking/schadevergoeding. Wat inhoud dat wij toestaan dat de muur van de uitbouw 5 cm te ver op onze grond staat.
Nu vraag ik mij af:
Valt de eerste optie nu zo gemakkelijk uit te voeren ivm de isolatiewaarde van de uitbouw van de buren?.
Of zijn ze dan verplicht om de uitbouw af te breken en de binnenmuur van de buren te verzetten zodat het klopt volgens het koopcontract?.
Wat is nu een reëel schikkingsbedrag als we kiezen voor de tweede optie?.
- Michel
Schadevergoeding zal niet meer zijn dan de kosten van het aanpassen van de muur.
Er zijn diverseren mogelijkheden voor de aannemer om het op te lossen. bijvoobeeld een smallere spouw met een hoger isolatiewaarde zodat hij de binnenmuur van de buren kan laten staan.
Belangrijk is om te weten of jullie in de toekomst ook willen uitbreiden.
Zoja dan zou ik de buitenmuur laten opschuiven en de spouw zo isoleren dat de bij de buren niks hoeft te worden afgebroken binnen.
Blijf je ook op goede voet met de buren
Er zijn diverseren mogelijkheden voor de aannemer om het op te lossen. bijvoobeeld een smallere spouw met een hoger isolatiewaarde zodat hij de binnenmuur van de buren kan laten staan.
Belangrijk is om te weten of jullie in de toekomst ook willen uitbreiden.
Zoja dan zou ik de buitenmuur laten opschuiven en de spouw zo isoleren dat de bij de buren niks hoeft te worden afgebroken binnen.
Blijf je ook op goede voet met de buren
- Cois