Aanbouw naast bestaande aanbouw Buren

WSY

Aanbouw naast bestaande aanbouw Buren

Bericht door WSY »

Hoi,

wij willen een uitbouw doen van onze woonkamer naar achter met ca 2 meter.
De buren aan de rechterkant heeft hun uitbouw reeds bij de oplevering van hun woning gerealiseerd. Hierbij steekt hun buitenmuur (spouw) ca 15 cm over de erfgrens op ons gedeelte, waardoor wij bij onze uitbouw, onze binnenmuur van de woonkamer straks niet meer gelijk loopt met de binnenmuur van de uitbouw.

Moet straks de aannemer de buitenmuur van de buren slopen om dit euvel te repareren?
Anders krijgen we knik in onze uitgebreide woonkamer.

En zal dit veel overlast leveren voor de buren, waardoor zij eventueel het ons kunnen verbieden om aan hun spouw te komen?

groeten.
WSY
TheoR

Re: Aanbouw naast bestaande aanbouw Buren

Bericht door TheoR »

Je praat over een rijtjeswoning of twee onder één kap?

Ik vermoed dat er sprake is van een ankerloze spouwmuur met de buren waarbij het metselwerk door is gezet. De aannemer moet naar mijn mening het metselwerk slopen. Je zou kunnen zeggen van niet en dan de gevel stucadoren, maar het metselwerk zit verankerd aan de binnenspouw. Als je dat laat zitten krijg je contact geluid met elkaar wat erg storend kan zijn.

Samenvattend:
Metselwerk slopen, ankers verwijderen, binnenmuur (kalkzandsteen oid) doorzetten en dak erop.

Mocht ik het mis hebben met de situatie, kun je er dan een foto bij plaatsen van de situatie?
WSY

Bericht door WSY »

Het is een rijtjeshuis, waarbij sprake is van een aanbouw bij de rechterburen.
Moet ik dan een vergunning aanvragen?
Wij hebben reeds gemeld aan de buren, en ze vinden goed dat wij hun muur gebruiken.
mijntekenaar

Bericht door mijntekenaar »

Forumlid schreef:Het is een rijtjeshuis, waarbij sprake is van een aanbouw bij de rechterburen.
Moet ik dan een vergunning aanvragen?
Wij hebben reeds gemeld aan de buren, en ze vinden goed dat wij hun muur gebruiken.
Tja als de muur echt op jullie grond staat dan kun je eisen dat de buren deze muur van je grond afhalen. Slopen dus. Dat is het risico wat jullie buren bewust genomen hebben. Daar zijn al eerder uitspraken over gedaan door rechters. Kunnen jullie het buitenblad van de buren ook gebruiken als jullie binnenblad? Voorkomt een burenruzie. Dan mist de rest van Nederland een boeiende aflevering van de rijdende rechter maar dat is dan maar zo.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Mark
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl