aanbouw realiseren

patje87

aanbouw realiseren

Bericht door patje87 »

ik heb net een woning gekocht en we willen graag een uitbouw van ongeveer 2,5 meter.
Alleen staan er in de tuin 2 scheidingsmuren (gemetseld) kan ik die gebruiken voor mijn aanbouw of zal ik die moeten slopen?

ik wil zelf de fundering maken, uitgraven 70cm onder het maaiveld enz.
Maar weet niet of ik die 2 muren kan gebruiken?

in de bijlage heb ik een foto toegevoegd van de huidige situatie.

verder iemand nog tips?
Bijlagen
huidge situatie
huidge situatie
106_groot.jpg (37.92 KiB) 8200 keer bekeken
RvdB

Re: aanbouw realiseren

Bericht door RvdB »

Je zou deze muren als buitenmuur kunnen gebruiken;
Fundering langs de bestaande muren op maken, isoleren en binnenwand optrekken.
Je krijgt dan wel een sprong in het bestaande gedeelte.
patje87

Bericht door patje87 »

die inspringing in mijn binnenmuur vind ik niet zo erg.

die bestaande buitenmuurtjes moet ik alleen hoger metselen.
weet niet of die muurtjes nu op een soort van fundering staan ofzow.

moet ook die regenpijp aansluiting veranderen bedenk ik me net.

zou jij in de achtergevel gewoon ook zo'n groot kozijn doen met 2 openslaande tuindeuren of ook een gedeelte dichtmetselen, dus 2 openslaande tuindeuren met een vast raam met borstwering aan iedere kant.
ARduo

Bericht door ARduo »

Beste Patje,

Ga je funderen op staal ? of met palen ?

Als je de fundering wilt koppelen aan de bestaande fundering dien je te werken met stekken.

Tevens zou ik de kwaliteit van de buitenmuren goed controleren.
Deze zijn nu alleen voor de afscheiding bedoeld, dus als ik jou was zou ik de 2 buitengevels opnieuw opmetselen en lijkt me ook makkelijker als er nog geen fundering onder zit.

En over de indeling van je achtergevel, dit kun je het beste zelf bepalen.
Zoals het nu is, heb je erg veel daglicht wat prettig is.
Alleen dien je wel rekening te houden met de overspanning van de opening.

Je zou het beste zelf wat kunnen schetsen of een tekening laten maken door een bouwkundig bureau.
Zodat je wat kunt spelen met de indeling van je achtergevel.

Succes ermee. En als je vragen hebt, kun je te allen tijde pm-en of mailen naar [verwijderd].

Met vriendelijke groet,

ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
Herman

Bericht door Herman »

Persoonlijk zou ik niet op de bestaande muurtjes funderen, eenderzijds omdat je wellicht met de fundering in de knoei komt, anderzijds omdat die muurtjes zoals ARDuo al gezegd heeft, nogal eens van slechte kwaliteit zijn. (die bij mijn schoonouders heb ik uit veiligheidsoverwegingen maar omgeduwd. Dat lukte mij met 2 handen...)

Je kan, als je het goed met de buren kan regelen, dan ook van binnen mooi rechtdoor trekken.

Als indeling: Alles is mogelijk, leef je uit.

Zelf heb ik in het midden 2 openslaande deuren, daarnaast 2 ramen die even breed zijn als de deuren, met een kleine borstwering (in het kozijn meegenomen) met dezelfde hoogte als de onderkant van de deur, dan 45 graden naar binnen toe (dat deel is ook weer even breed als de deur) en dan een stukje recht naar de zijmuur toe. Dus eigenlijk een erker. Dat bevalt me prima. Het grappige is dat ik 7 meter glas heb, in een 6 meter brede gevel.
Inactief account