bouwvergunning aanvragen in Amsterdam

aannemer amsterdam

bouwvergunning aanvragen in Amsterdam

Bericht door aannemer amsterdam »

Voor iedereen die van plan is een uitbouw,aanbouw of serre te plaatsen in Amsterdam heb ik wel wat algemene informatie.

Je mag vergunningen vrij een aanbouw plaatsen van maximaal 2.5 meter gemeten vanuit de achtergevel.

Vergunningvrij is eigenijk niet helemaal waar, hier wordt gesuggereerd alsof je helemaal niets hoeft te overleggen aan de gemeente maar dat is niet waar.
Ik zal het een en ander eenvoudig proberen uit te leggen.

Stel je wilt een aanbouw of uitbouw in Amsterdam wat moet dan allemaal regelen. Ik kan je vertellen dat er toch meer papier werk voor nodig is dan U denkt, en het kost ook nog eens geld.
Ik ben zelf aannemer in Amsterdam en ook ik besteed deze hele aanvraag uit.

Wat moet U regelen.

1 een hele goede aannemer met een goede staat van dienst
2 bouwtekeningen hoe de serre er gaat uitzien
3 sonderings rapport om te bepalen hoe diep de buispalen geslagen moeten worden
4 constructie tekeningen en berekeningen voor de fundering
5 schoongrond verklaring om de grond af te voeren
6 elektra plan voor de aansluitingen in de aanbouw,zoals verlichtingsplan,stopcontacten en schakelaars
7 na denken over verwarming,convector,radiatoren of vloerverwarming
8 nadenken over ramen en kozijnen en deuren in de serre
9 nadenken over ventilatie.

De laatste vier punten kan je uiteraardook samen vatten in een bestek van de werkzaamheden.

Nogmaals met een heel goed draaiboek en de omschrijving van de werkzaamheden en uiteraard goede bouwtekeningen heb je alle papieren om bij meerder aannemers offertes op te vragen.

Hoe beter je de voorbereidingen uitvoert des te kleiner de kans dat je geconfronteerd wordt met een dikke MEERWERK REKENING.

Met vriendelijke groet,

een bekende aannemer uit Amsterdam
LEES HOE ONZE KLANTEN OVER ONS DENKEN: http://g.co/maps/y9g7e
Geo

Re: bouwvergunning aanvragen in Amsterdam

Bericht door Geo »

Hallo,

In uw bericht lees ik dat u toch "iets" moet overleggen aan de gemeente wanneer een bouwwerk bouwvergunningsvrij is.

Dat bevreemt mij. Vergunningsvrij betekent dat er gebouwd mag worden zonder bouwvergunning, ook al zou het bouwen in strijd zijn met het ter plaatse geldende bestemmingsplan of redelijke eisen van welstand (maar niet in ernstige mate). De gemeente kan, mag en hoort niets van u te vragen bij het vergunningsvrij bouwen. Er dient wel achteraf aangetoont te kunnen worden dat het bouwwerk voldoet aan de voorschriften van het Bouwbesluit 2003.

Overigens worden de bouwvergunningsvrije activiteiten in de Wabo uitgebreid. De onderdelen die vergunningsvrij worden zijn nu nog niet bekend, maar naar verwachting gaat de Wabo in de eerste helft van 2010 in werking treden.
ARduo

Bericht door ARduo »

Beste Geo,

Ze mogen zelfs als het vergunningsvrij, de constructie gegevens vragen.
Bouwwerk dient te allen tijde, te voldoen aan redelijke welstandseisen.
Dus eigenlijk hebben ze veel dingen nog zelf in handen, je hoeft alleen geen vergunning aan te vragen.

mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
Geo

Bericht door Geo »

Hallo ARduo,

Vergunningsvrije bouwwerken mag alleen repressief getoetst worden aan het Bouwbesluit 2003 (bijv constructie). Er kan dus idd achteraf gevraagd worden aan te tonen dat het bouwwerk voldoet aan het Bouwbesluit 2003 bijvoorbeeld voor wat betreft de constructie.

Voor wat betreft welstand geldt voor vergunningsvrij bouwen dat deze niet in ernstige mate in strijd mogen zijn met redelijke eisen van welstand. Dat is dus niet hetzelfde als bij vergunningplichtige bouwwerken. Deze laatse moeten voldoen aan redelijke eisen van welstand. Maw aan een vergunningsvrij bouwwerk zijn minder zware eisen verbonden ten aanzien van welstand.

In de welstandsnota van de gemeente is bepaald wanneer een bouwwerk voldoet aan redelijke eisen van welstand. Als het goed is. kun je deze raadplegen via de gemeentelijke website. Heeft de gemeente geen welstandsnota, dan mag er ogv de Woningwet niet getoetst worden aan redelijke eisen van welstand (dit laatste is overigen niet aannemelijk).
ARduo

Bericht door ARduo »

Dat klopt, Geo.

Maar het gebeurt wel. (vooral in Amsterdam)

mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
ROB

Bericht door ROB »

Overleg ook van te voren met de inspecteur Bouw- en Woningtoezicht. Dit in verband met een eventuele bouwstop. Soms denken buren dat er 'illegaal' verbouwd wordt en schakelen daarom de gemeente in, met alle gevolgen van dien.

Mvg Bouwkundig Adviesburo R.O.B.
www.splitsingsvergunning.nl