Draagbalk van buren in onze buiten muur

Tjerk

Draagbalk van buren in onze buiten muur

Bericht door Tjerk »

De buren die 12 jaar geleden, geen aanbouw wilden, zitten nu met een aanbouw bezig tegen onze buiten muur van onze aanbouw. Wij hoefden toen geen draagbalk aan te laten leggen, omdat er draagmuren zijn. Welnu de buren laten de draagmuren bij hun verwijderen en krijgen een grote draagbalk, op zich geen probleem, maar nu kwamen ze vorige week zeggen, hoor eens onze draagbalk komt nu in jullie buitenmuur, dus als jullie binnen kort scheuren in jullie muren krijgen, dan is het jullie eigen pakkie an, omdat jullie geen draagbalk hebben laten plaatsen. Wat vind u hier van? kan of moet ik dit toe laten? :?:
Rick

Re: Draagbalk van buren in onze buiten muur

Bericht door Rick »

Wat heel belangrijk waar de buitenmuur staat? Op de scheiding tussen de huizen? Iets van de scheiding af op eigen grond? of over de scheiding heen?
En de balk betekend dat de buren de hele achterpui laten verwijderen?
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
heger

Bericht door heger »

ik weet niet of deze mensen een vergunnig hebben aangevraagt
daar op staat tot hoever ze mogen
maar ze mogen zeker weten niet over de erfafscheiding heen
ze moeten mt de bouw dus ook de balk op hun eigen grond blijven
en zeker niet in de muur gaan breken van de burer (jullie dus)
anders veel fotos maken en een bouw stop op laten leggen door de gemeente
Tjerk

Bericht door Tjerk »

Onze buitenmuur van onze aanbouw, staat iets op de grond van de buren, maar dit was 12 jaar geleden dus mondeling afgeproken. Onze buiten muur is gelijk aan hun binnen muur. Wat de draagbalk betreft, hun hele achterpui is er uit en daar worden nu draagbalken geplaatst.
Wat ik nu zo'n beetje begrijp uit de antwoorden, mogen ze wel de draagbalk in onze buiten muur plaatsen, als die buiten muur op hun erf staat en dat is dus gedeeltelijk zo, maar ze moeten dus van onze binnen muur afblijven, op zich logisch natuurlijk. Maar wat als er in de toekomst scheuren in onze muren komen, want omdat zij 12 jaar geleden niet wilden mee doen met ook een aanbouw, hoefden wij geen draagbalk te plaatsen volgens de aannemer toen, omdat de draagmuren voldoende waren voor onze aanbouw. Verder hebben de buren dus ook niets betaald aan onze buiten muur, wat nu hun binnen muur word en dat was toen voor ons geen probleem, omdat ze geen aanbouw wilden, dus waarom zouden ze, dachten wij. Zit er trouwens ook een tijdslimiet aan een verbouwing? want inmiddels zijn er meer dan 4 maanden verstreken. U ziet veel problemen, die te voorkomen waren geweest als de buren eerlijk waren geweest, want als ik de ene draagbalk zie die nu in onze buiten muur is geplaatst, kan daar wel een Flatgebouw op geplaatst worden, zo zwaar en groot is die draagbalk. Wij hebben zolang onze aanbouw staat (12 jaar) geen scheurtje of lekkage gehad, maar als dit in de toekomst wel zou gebeuren, kan ik niet anders zeggen dat dit komt door de grote steunbalk die geplaatst is en niet omdat wij in het verleden geen steunbalk hoefden te plaatsen voor onze aanbouw van 250 x 300 cm. waarvoor 5 palen geslagen zijn. Bijvoorbaat dank voor degene die ons kunnen adviseren.
ARduo

Bericht door ARduo »

Wat wij altijd adviseren, laat een bouwexploit uitvoeren door een bouwkundig Adviesbureau of door de aannemer die het werkt uitvoert.

Dit rapport dien je aan te leveren en te deponeren bij een notaris.
Hierin wordt aangegeven met tekst en foto's waar en welke scheuren er zijn aangetroffen. Krijg je dan achteraf scheuren dan kun je dit aantonen door middel van het rapport dat de scheuren er nog niet zaten en deze kunnen dan op de verzekering verhaalt worden.

Indien u nog vragen heeft kunt u ons te allen tijde mailen op [verwijderd]

mvg ARduo

p.s. Hoogstwaarschijnlijk komt er een stalen portaal in de muren en zouden jullie er alleen last van krijgen tijdens de bouw. (De buren kunnen niet zomaar een stalen ligger op jullie buitenmuur laten rusten.) Vraag eventueel van te voren om constructiegegevens en laat hier iemand naar kijken.
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
Herman

Bericht door Herman »

Er is bij jullie geen draagbalk geplaatst. Bedoel je een horizontale of een vertikale?

Nu ben ik geen bouwkundige, dus aan de bouwkundigen: corrigeer me als ik domme dingen zeg.

Ervanuitgaande dat er geen horizontale balk geplaatst is: De constructie die nodig zal zijn om de buitengevel 1e verdiep op te vangen, zal in de betonnen vloer zijn verwerkt (extra wapening). Als jullie uitbouw tijdens de bouw is geplaatst, zal het dak van je uitbouw ook wel beton zijn.

De buren hebben die wapening niet, dus zal een balk geplaatst moeten worden. (en dan verder met een dak van hout)

De balk komt te rusten op jullie buitenmuur, of op een vertikale balk die in de muur geplaatst wordt. Heel vervelend, maar zolang die muur op hun grond staat, mag deze gebruikt worden voor hun bouwdoeleinden. Jullie hebben voordeel omdat jullie binnenmuur zonder verspringing doorloopt, zij hebben voordeel omdat ze nu de buitenmuur kunnen gebruiken. Lijkt mij geen probleem.

Qua scheurvorming lijkt me dat niet heel problematisch. De buitenmuur en binnenmuur zijn op zich staande objecten.

---dit bericht is geplaatst tegelijk met die van Arduo. Ik zie overlappen, ik zie ook dat ik er niet naast zit---

Aan de bouwkundigen: hoe zit het met ankers in de muur voor de isolatie? Woninggrenzende muren worden toch ankerloos gedaan?

En over vergunningsvrij: Idd hoef je geen vergunning aan te vragen, maar je zal wel aan het bouwbesluit moeten voldoen. Er moet dus gerekend zijn aan de balk. vraag anders die gegevens eens...
En het had netjes geweest als de aannemer de boel had geschouwd. (fotos van probleemplekken, om later aan te tonen dat schade wel dan niet is ontstaan door de bouw).

Echter lijkt mij hier zo te lezen de slechte relatie met de buren een groter probleem dan het bouwkundige aspect...
Inactief account
Geo

Bericht door Geo »

Hallo,

Mij is het probleem niet helemaal duidelijk.
Als ik het verhaal goed begrijp, hebben jullie 12 jaar geleden, een aanbouw (oorspronkelijke achtergevel is nog aanwezig?) gebouwd, waarbij jullie buitenspouwblad (buitenmuur) is gebouwd op grond van de buren. De buren zijn nu een uitbouw (gelet op het verwijderen van de achterpui) achter de woning aan het bouwen. Om het gewicht van de verdieping(en) op te vangen moeten zij een draagbalk bevestigen in wat voorheen jullie buitenmuur was. "Jullie" voormalige buitenspouwblad (muur) wordt nu binnenspouwblad van de buren. Gelet op het feit dat "jullie" buitenspouwblad op grond van de buren staat hebben zij dat recht.
Constructief gezien is er dan nog steeds geen probleem. Er zal geen gewicht vanuit jullie woning/aanbouw rusten op jullie buitenspouwblad. Als het goed is wordt het gewicht van jullie woning opgevangen op het binnenspouwblad. Dat is dus jullie "draagmuur".
De zorg dat er scheuren kunnen ontstaan kan ik me wel indenken. Het ligt aan de bouwmethode van de buren hoe groot deze kans is. In je verhaal maak je melding van het feit dan jullie aanbouw onderheid is. Wanneer de buren de uitbouw "op staal" funderen, dus zonder te heien, kunnen er scheuren ontstaan. Dat kan ook als de buren de uitbouw bevestigen aan de woning en niet zelf laten dragen. De buren zijn overigens verantwoordelijk voor eventuele schade die nu of in de toekomst ontstaat als gevolg van hun bouwen! Ook al zeggen ze zelf van niet!
Eerder is al gesuggereerd om een bouwkundige opname te laten maken door een erkend bedrijf en de rapportage bij de notaris in bewaring te brengen. Dat is idd de meest veilige optie, dit brengt echter wel een behoorlijk kostenplaatje met zich mee! Misschien is het een idee om zelf foto's te maken van de staat waarin jullie aanbouw zich nu verkeert. Druk hier 2 sets van af en lever 1 set af bij de buren. Zekerheid is er dan nog steeds niet, maar de buren kunnen zich er wel van gewissen dat het jullie serieus is!

Succes :!:
ARduo

Bericht door ARduo »

Beste Geo,

Dit hoeft niet al te veel te kosten, ook er vanuit gaande dat je als je schade hebt er nog veel meer kosten op je kan komen te rusten. Je moet namelijk kunnen aantonen dat die scheuren er voor de bouw niet heeft gezeten. Officieel moet de aannemer of de buren hiervoor zorg dragen. Maar indien zij dit nalaten, dan lijkt het ons erg verstandig het toch zelf te laten uitvoeren.

Wij maken deze rapporten ook en in ons inziens helemaal niet duur in vergelijking met andere bureau's. Wij hebben er geen vaste tarieven voor. (wij kijken altijd naar het pand voordat we beginnen met offreren)

Bij de notaris, welke wij dan gebruiken, zijn de kosten ong. €200,-.
We hebben zelfs gehoord van een aantal klanten, dat hun notaris het gratis kan deponeren, als wijze van service.

Wel is het verstandig, om een bouwexploit / bouwkundige schouw voor de werkzaamheden uit te laten voeren.

Mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]