wijze v aanbrengen loodslabbe tbv aanbouw

evduijn

wijze v aanbrengen loodslabbe tbv aanbouw

Bericht door evduijn »

Hallo
ik vroeg me af wat de wijze is waarop in nederland loodslabbes worden aangebracht bij een abouw, m.n. die op de regenzijde van het bouwwerk
Ik zie namelijk de volgende regel meerdere malen op internet opduiken:

1. Loodslabben in gevelmetselwerk moeten - tenzij andere voorzieningen zijn getroffen - altijd worden doorgezet tot aan het binnenspouwblad. Het enkele centimeters diep in het buitenspouwblad invoegen van een loodslabbe heeft geen enkele zin, tenzij de gevel vrij is van slagregen ofwel is opgetrokken in waterafstotende steen. In de regel dringt het regenwater zover in de gevel dat een belangrijk deel daarvan achter de beëindiging van de loodslabbe omlaag zakt.

Maar...wordt bij uitbreidingen veelal niet gewoon een paar cm ingeslepen of heb ik het mis.... ?

Bij mij is dat ooit wel gedaan en net bij een muur op de regenzijde
Daarom had ik de vraag hoe te werk te gaan bij een aanbouw aan een steense muur met voorzetwand als binnenblad :roll:

Bedankt
Erik
RvdB

Re: wijze v aanbrengen loodslabbe tbv aanbouw

Bericht door RvdB »

Eigenlijk moet je bij een aanbouw ook de koudebrug onderbreken;
tpv de aansluiting worden de gevelstenen uitgekapt en hier worden ytong of perinsul foamglas blokken voor in de plaats gezet. Tegelijk kan het lood tot op het binnenblad worden doorgezet.
Het gebruik van een strip of het inslijpen van lood kan, maar dan alleen bij een aanbouw waar geen binnenruimte van wordt gemaakt, zoals een carport.
evduijn

Bericht door evduijn »

Hallo!
ok, maar vroeg me zo af....hoe zou men dat (behoren te) doen in mijn geval met een steense muur: de 21cm door en dan..?
Ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de weerstand van de muur tegen horizontale afschuiving van stenen onderling (normaal gesproken tegengegaan door de behoorlijke weerstand a.g.v. hechting cement op boven / onderzijde steen) i.g.v. zo'n 100% 'doorbreking' van de muur a.g.v.loodslabbe grotendeels weg is, zelfs na opnieuw voegen / aansmeren ervan (ik neem nl. aan dat cement veel minder hecht aan lood dan aan een stenen oppervlak)
Bij soortgelijke werkzaamheden aan een spouwmuur met immers binnenmuur als dragende muur is het toch minder ingrijpend lijkt mij. Ook is buitenmuur dan nog fysiek via ankers met binnenmuur verbonden, bij steense mure is er verder praktisch niets meer

Wat ik me daarom eigenlijk afvraag is of het bouwbesluit ook verlangt van huizenbezitters met steense muren in hun huis ditzelfde principe (100% doorbreking) toe te passen. Lijkt mij dus nogal griezelig :shock: (is hiermee eigenlijk vraag voor vrom geworden ik weet het :wink: )
RvdB

Bericht door RvdB »

Het bouwbesluit heeft geen eisen omtrent uitvoering; hierin staan slechts vereisten waaraan een woning aan moet voldoen hoe dit uit te voeren en technische zaken worden niet behandeld in het bouwbesluit.

Ik begrijp je horizontale afschuiving niet helemaal. Je kap zal wellicht naar buiten drukken (spatkracht) maar verder is de horizontale afschuiving op gevelstenen nihil.

Bij een steensmuur zal het regenwater niet snel door de muur naar binnen komen. Echter het principe met het lood en de ytong blokken dient toch uitgevoerd te worden. Je geeft aan dat je een geïsoleerde voorzetwand aan de binnenzijde hebt, dan wil je natuurlijk geen koudebrug. Het vocht en de kou kan als het lood is ingeslepen door de steen naar binnen. Het zelfde principe (zonder lood, maar met ytong) geld overigens ook bij de zij aansluitingen. Hoe groot is de doorbraak in de muur en heb je hier geen stalen balk hoeven toepassen?? Heeft er een constructeur naar gekeken?
evduijn

Bericht door evduijn »

Hallo bedankt voor reaktie

het is een aanbouw die men ooit voor een badkamer heeft laten maken (inmiddels bijkeuken/schuur). Wat ooit de achterdeur van de woning was is nu toegangsdeur naar deze ruimte. M.a.w. er is dus geen grote uitsparing met stalen balk gemaakt maar de bestaande opening is gebruikt
Ik doelde in mijn verhaal op de loodslabbe van de aansluiting achtergevel met dak van deze aanbouw die ingeslepen is in voeg maar dus niet door en door is gemaakt
Als ik je goed begrijp is het dus nodig om op dat deel geen voorzetwand te gebruiken maar bijv. een ytong wand waartegenaan het lood (dat door en door is gemaakt) omhoog wordt vastgezet?
Even voor de duidelijkheid: met koudebrug doel je op vocht dat spouw inloopt ipv afgevoerd wordt door omhoog vastgezette slabbe ? Ik hanteer overigens wel een kleine spouw die geventileerd is (maar dit verandert denk niets aan jouw conclusie, toch. Dwz dan nog steeds een koudebrug?)

Over dat horizontaal afschuiven dacht ik inderdaad aan de krachten via de spanten vanuit de kap en aan windkracht igv storm e.d.
Gevoelsmatig is bij lood door en door (steense) gevel een muur uit twee delen ontstaan waarbij het bovenste deel niet zo vast meer zit aan onderste deel agv de mindere hechting aan lood ipv steen. Maar...misschien alleen maar een gevoel / idee van mij

groeten en bedankt!
Erik
aanbouw.jpg
aanbouw.jpg (160.82 KiB) 15720 keer bekeken