Afwerkvloer over gevlinderde vloer

Toizz

Afwerkvloer over gevlinderde vloer

Bericht door Toizz »

We hebben het achterhuis van een boerderij gekocht wat we aan het ombouwen zijn naar woongedeelte. Een jaar of acht geleden zijn de oude varkenshokken/ koestandplaatsen al verbouwd naar een gevlinderde vloer.

Wij willen hier woonkamer / keuken vloer in maken. We hebben een open doorloop gemaakt van de kamer naar de keuken van 1,5 mtr breed. alleen ligt de keukenvloer 3 cm hoger als de kamervloer en beide vloeren golven nogal een beetje. Van de kamervloer die dus 3 cm lager ligt heb ik het gevoel dat die nogal wat vocht optrekt. Is dit te ondervangen met een vochtfolie over de afwerkvloer of moet je een folie o.i.d. onder de afwerkvloer houden? Wij willen gewoon een strakke afwerkvloer en een houten vloer erop.

De vloeren zijn overigens zo glad dat ik bang ben dat er niets op hecht. Dus hoe krijg ik het beste een strakke afwerkvloer?

Misschien een beetje lastige vragen, ik zal eens kijken of ik wat foto's op internet kan zetten...
Manus

Bericht door Manus »

Een goed aangebrachte betonnen vloer is over het algemeen wel waterdicht.
Indien en zolang een vloer vochtig is moet je er zeker geen houten vloer op aanbrengen, want dat gaat zeker werken en krom trekken.
Die gevlinderde vloer kun je het best eerst opruwen met een deboucheermachine, vervolgens goed voorlijmen, en er dan een cementdekvloer op aanbrengen. Dan kun je in een keer zowel de golven als het niveauverschil aanpakken. Goed laten drogen dus, en dat duurt wel enkele weken. Zeker in de winter, en zeker op een koude vloer waar geen kruipruimte onder zit. (zoals bij een oude stal).
Om het proces wat te versnellen kun je een bouwdroger gebruiken en daarbij stoken. Voordat je dit doet wel eerst enkele dagen wachten totdat het cement goed hard is, want bij te snel drogen loop je juist het risico op krimpscheuren. Geen folie tussen het beton en de cementlaag. Wel tussen het cement en het hout.
Toizz

Bericht door Toizz »

Manus bedankt! Stiekum had ik dit ook wel in mijn hoofd! Wat betreft de vloer denk ik aan laminaat of multiplank (houten toplaag verlijmd op multiplex) met een goede (misschien wel dubbele) folielaag eronder.

Nog enkele vraagjes:
- Wat betreft die lijm voor tussen de betonvloeren, welke lijm kun je dan het beste pakken?
- Welke verhouding van je specie is de beste?
- Kun je wat meer vertellen over die 'deboucheermachine'? Dat klinkt mij eigenlijk onbekend in de oren...
Manus

Bericht door Manus »

Een deboucheermachine haalt de bovenste gladde laag van het beton af. Je kan zo'n machine gewoon huren bij Boels (www.boels.nl). In dat geval kun je nadat je de vloer grondig stofvrij gemaakt hebt het best voorlijmen met Flevopol universeel hechtmiddel, verhouding 1:3 (flevopol:water).
Wat je ook kan proberen: Er is ook een middel dat special geschikt is voor gladde vloeren Flevopol sneldrogend aanbrandmiddel. Dan hoef je dus niet eerst je vloer op te ruwen. Dit middel is cementgebonden, wordt geleverd in poedervorm en moet je dus eerst aanmaken. Aanbrengen doe je met een bezem of stoffer. Wel moet de vloer goed vetvrij en stofvrij zijn, zonder oude verflagen of zo, anders moet je echt opruwen.
Zand: cement verhouding = 3:1. Zorg dat je dit zorgvuldig mengt totdat er een egale kleur ontstaat (berg minimaal 3 keer volledig omscheppen). Dan pas vocht toevoegen met een stoffer (uitslaan). Maak het mengsel niet te nat ! Succes, Manus.
Toizz

Bericht door Toizz »

Bedankt!