badkamer

Forumlid

badkamer

Bericht door Forumlid »

Goededag,

Ik heb in mei j.l met een aannemer een afspraak om op 11 juli 2005 te beginnen, om van een kamer een badkamer te maken. De mannen die aan de badkamer mee zouden helpen, hebben nu onderling problemen. De een ligt in een scheiding, de ander komt zijn afspraken niet na, afijn, eigenlijk niemand. Ook de aannemer niet. Nu is de badkamer niet voor eenderde klaar, maar ik heb wel in overleg een derde termijn betaald, met de afspraak dat hij de mannen zou laten komen en uitbetalen, dat was ook nog eens het probleem bij hen. Nu is het september en het is nog niet klaar. En nu moet ik telkens afwachten wanneer er iemand komt. Wat kan ik daar nu aan doen?

Met de vrioendelijke groeten van
Gast
Rick

Bericht door Rick »

Hoi Priscilla,

Je mag van een aannemer verwachtten dat hij binnen een aannemelijke tijd zo'n badkamer kan realiseren. Een standaard badkamer in zo'n 8 werkdagen en een luxe badkamer tot ongeveer 20 dagen.
Heeft hij een planning overlegt dan kan je hem aan deze planning houden op straffe van een boete. De AVA 1992 (door de meeste erkende aannemers van toepassing op elke offerte) zegt hierover.
Bij overschrijding van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd. is de aannemer aan de opdrachtgever per werkdag zoals omschreven in het eerste lid, een gefixeerde schadevergoeding verschuldigd van f 50,-, tenzij een ander bedrag is overeengekomen. De gefixeerde schadevergoeding kan worden verrekend met hetgeen de opdrachtgever de aannemer nog verschuldigd is.
Alle redenen opgegeven gelden niet als reden om een werk uit te stellen, er zijn immers tientallen andere onderaannemers die het werk voor de aannemer kunnen uitvoeren hij is hier verantwoordelijk voor.

Om nu de juiste weg te vervolgen zou ik eerst de aannemer opbellen en hem mededelen dat je verdere stappen gaat ondernemen, maar niet de intentie hebt het zover te laten komen.

Je moet dus nu de aannemer in gebreke stellen. De ava 1992 zegt hierover.
Artikel 18: IN GEBREKE BLIJVEN VAN DE AANNEMER
1. Indien de aannemer zijn verplichtingen terzake van de aanvang of de voortzetting van het werk niet nakomt en de opdrachtgever hem in verband daarmee wenst aan te manen, zal de opdrachtgever hem schriftelijk aanmanen om zo spoedig mogelijk de uitvoering van het werk aan te vangen of voort te zetten.
2. De opdrachtgever is bevoegd het werk door een derde te doen uitvoeren of voortzetten, indien de aannemer na verloop van 7 dagen na ontvangst van de in het vorige lid bedoelde aanmaning in gebreke blijft. In dat geval heeft de opdrachtgever recht op vergoeding van de uit het in gebreke blijven van de aannemer voortvloeiende schade en kosten.
3. De opdrachtgever zorgt ervoor, dat de kosten, die voor de aannemer voortvloeien uit de toepassing van het vorige lid, binnen redelijke grenzen blijven.
Als na de procedure het werk nog niet hervat is word het tijd om de rechtsbijstand of een advocaat in schakelen.

Probeer dus de aannemer "voorlopig te vriend te houden" maar vertel hem dat hij je geen andere keus overlaat om toch verdere stappen te ondernemen.

Als het onverhoopt toch tot een rechtzaak komt is de AVA 1992 bijna altijd de basis van de uitspraak van de raad van arbitrage voor de bouw.
Ik zou je dus aanraden deze te downloaden op www.bouwlink.nl/aannemer/ en grondig te bestuderen
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.