Koudebrug

Forumlid

Koudebrug

Bericht door Forumlid »

Beste mensen,

Nieuw op het forum, hier mijn (eerste) vraag;

Bij het realiseren van een aanbouw zal mijn buitenmuur deel van de binnenmuur worden (de nieuwe muur komt haaks op de bestaande buitenmuur).
Dit houdt mi. in dat er hier een koudebrug ontstaat in het 'oude' metselwerk.
Hoe kan ik dit eenvoudig oplossen, het verticaal onderbreken (doorslijpen) van de 'oude' muur geniet niet de voorkeur daar deze zich naast een raam bevindt en er dan een rij van een halve steen los zou komen te staan.

Dank voor de mogelijke adviesen,

Ruud
Rick

Bericht door Rick »

Hoi Ruud,

Klopt dit is een bekend probleem maar losslijpen is echt de beste oplossing.
Vooral bij die zachte rooie gevelsteen zullen er erg snel vochtplekken verschijnen in het haakse binnenmuurtje, omdat deze in een rechte ondoorbroken lijn door naar buiten loopt.

Enige oplossing kan zijn om het muurtje te impregneren, dit moetje dan wel elke 5 jaar herhalen.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Hallo Rick,
Ik heb me onlangs laten vertellen dat zo'n 5 cm inslijpen ook een gedegen oplossing zou zijn, daar het vocht niet zover de steen intrekt.
Wat is jou mening hierover?
Groeten,
Ruud

Ps een ander vraagje, is een hoeklijn gemonteerd aan mijn bestaande fundering een gedegen oplossing om de T-profielen voor de broodjesvloer op te leggen (andere zijden wordt een funderingsbalk gestort - op heipalen), alternatief is wapening ijzer in de bestaande funcering lijmen en hier een betonrand aan vast storten.