brandveiligheid niet in orde na koop

Plaats reactie
frank

brandveiligheid niet in orde na koop

Bericht door frank » za mar 04, 2006 5:38 pm

hallo, volgens mij had ik onderstaande bericht verkeerd geplaatst en had het hier moeten staan , bij deze

in maart 2005 is een zaak met woongedeelte verbouwt tot 5 koop-appartementen gelegen begane grond 2 stuks 1e verdieping 2 stuks en 2e verdieping 1.. Nu zijn we er al een jaar proberen achter te komen wie aansprakelijk is voor de brandveiligheid , welke niet klopt.. moet de verbouwer, tevens vorige eigenaar van het gebouw hier geen rekening mee houden met het bouwen, ik neem aan dat de gemeente controleert op brandveiligheid. zo zijn er geen vlucht route's en zijn de deuren en trappengat etc niet brandveilig.. Voordat we dit door de brandweer willen laten keuren hopen we eert te horen wie er aansprakelijk is hiervoor , want een aanpassing van de brandveiligheid zal veel geld gaan kosten , iets wat de huidige bewoners niet hebben indien zij aansprakelijk zijn..

Verder moeten er nog tal van dingen afgewerkt worden, echter toen 3 mensen het appartement kochten was de verbouwer nog bezig aan 2 appartementen op de begane grond te verbouwen , deze hal is nog een zooi , maar hij zegt dat dit alles nu onder de kosten van ons gaat vallen ?? moet hij dit niet opleveren netjes .. dit was in maart niet mogelijk omdat er nog tal van werkzaamheden plaats vonden ??

Alvast bedankt voor uw informatie, u zou mij en de andere bewoners er echt mee helpen want we zijn onderhand radeloos na een jaar in puin te leven...

dank u wel

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » za mar 04, 2006 7:45 pm

Is het geen idee een telefoontje te wagen naar je rechtsbijstand verzekeraar?

Ik denk dat er diverse papieren boven tafel moeten komen, om duidelijkheid te scheppen over de rechten en plichten van de betrokkenen.

Over de hal: eigenlijk idem. Waarbij het me waarschijnlijk lijkt dat de aannemer door zijn budget heen is, en dus zo min mogelijk doet.

Grijp in voor het te laat is!

frank

Bericht door frank » za mar 04, 2006 10:00 pm

inderdaad zou een telefoontje naar de rechtsbijstand makkelijk zijn . Echter mochten de appartement bewoners zelf voor de brandveiligheid moeten opdraaien , dan zou dit zo een grote kosten post voor ons opleveren , welke wij niet kunnen betalen, vandaag dat we eerst op een andere weg naar zekerheid proberen te zoeken. Echter niemand kan ons antwoord geven helaas..

Je zou toch denk dat als een particulier een woonhuis verbouwd tot appartementen complex ook verantwoordelijk is dat hij zorgt dat de brandveiligheid in orde is .. ik mag aan nemen dat er andere eisen gelden voor brandveiligheid binnen appartement , dan bij een woonhuis.. Verder zal een gemeente toch ook vergunningen af moeten geven dat de brandveiligheid etc in orde is , maar niemand weet van iets af ???

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » zo mar 05, 2006 8:57 am

Wat je zegt klopt.

Het moet voldoen aan de eisen van het bouwbesluit toen de verbouwing werd aangevraagd. Je mag er van uit gaan dat dit in orde was toen jij dit kocht. Of ieder geval verdoed aan de eisen.
Wat betreft vluchtwegen is toch afhankelijke hoe het een en ander gebouwd is daar kan ik geen antword opgeven.

Dus als achter blijkt dat de verbouwing niet goed is uitgevoerd zou ik zeggen dat de verkoper verantwoordelijk is.
Indien blijkt dat er verborgen gebreken (brand technisch niet in orde) zijn moet je verkoper aansprakelijk stellen. Dat is in principe de enige partij waar jij contract mee bent aangegaan. De koper zal daarna wel weer iemand anders de schuld geven maar daar heb je niks mee te maken.

Kan een lastige zaak worden. Maarja veiliheid gaat voor alles.

Wat betret de gemeente die toets het bouwbesluit maar is niet verantwoordelijk voor de uitvoering ervan. Dat is de aannemer. Dus een verdiepingsvloer moet 60 min zijn, dat staat zo op tekeking danmag je dat zo bouwen. Zij zeggen niet hoe. Dat gaat de aannemer bepalen. Jullie verkoper zal de aannemer wel verantwoordelijk houden als het een uitvoeringvoud is.

Wat betreft vluchtweg dat zou wel bij de gemeente bekent moeten zijn. Wel vreemd van die gemeente. Welke gemeente is dat?

Hal is inderdaad hoeft geen probleem te zijn. Vervuiler betaald iedereen moet in Nederland in principe zijn eigen rommel opruimen. Ook al zijn jullie met zijn alle eigenaar van de hal. Als het goed is hebben jullie een splitsingakte getekend. Daar staat waarschijnlijk in dat jullie met 5 appartemten eigenaar zijn van de hal. Dus afspraken moeten maken wat betreft schoonmaken en onderhoud. Jullie moeten een VVE oprichten met een huishoudelijk regelement en natuurlijk een afspraak maken wat betreft de maandelijkst kosten. Iedereen is voor 1/5 eigenaar van het gebouw denk ik maar precies staat in de slpitsingsakte. Wat je zou kunnen doen is een vergadering uit roepen en dingen gaan vast stellen. Jullie zullen dan de meerheid hebben. 3/5de.

Een laatse vraag. Hoe weet je dat het niet voldoet aan de brandweer iesen?

Mijn advies is net zo als Herman rechtsbijverzekering. De verkoper verantwoordelijk stellen. Lees nog een keer goed de koop en spitsingakte door wat betreft rechten en plichten.

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen

frank

Bericht door frank » zo mar 05, 2006 11:34 am

hey ,

echt bedankt voor dit antwoord al , het geeft me al een beetje meer zelf vertrouwen... WE hadden in het begin al een vereniging van eigenaren opgericht gelukkig..5 appartementen en 1 zaak , waarvan de verdeling nu tegen hem is van 4/6.. omdat hij een appartement nog niet verkocht heeft..

Deze goede man heeft zelf de verbouwing aangevraagd , maar ook helemaal zelf gedaan.. met hulp van wat beunhazen.. ik weet niet of dat iets uitmaakt betreffende het verhaal , maar zo hebben we dus ook op tal lozze verborgen gebrekke die er waren , na nogmaals een reparatie geen garantie gekregen zoals bijv bij de dakterrassen van 50m2 welke opnieuw bedekt zijn door hem, maar na 2 weken alwer lekte.. daar sta je dan zondergarantie..

Wat betreft de brandveiligheid. en collega van me werkt bij de vrijwillige brandweer , deze is eens komen kijken en zei dat er niets van klopte. een simpel voorbeeld is dat er gewoon zeil op de trap ligt , terwijl de trap een half uur brandwerend moet zijn aangezien dit onze enige nooduitgang is.. of van het dakspringen natuurlijk..

Waar zou ik aan de bouwtekeningen kunnen komen van hem?? via hem krijg ik niets meer namelijk .. bij bouw en woning toezicht ofzo ??

Mocht iemand nog meer tips hebben , we horen ze van harte!! maandag maak ik ook nog eerst eens een afspraak bij de rechtwinkel voor ons verhaal , maar ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen..

Frank

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » zo mar 05, 2006 6:30 pm

Tekeningen kun je opvragen bij de gemeente.

Wat betreft jou vriend bij de vrijwillige brandweer. Goed dat hij dingen constateerd. Maar ik neem aan dat hij als vrijwillige brandweer branden moet blussen en mensen uit auto moet knippen. Preventie en advies geven aan de gemeente wat betreft bouwen is toch een ander tak van sport. Ik heb vaker te maken met de brandweer uit verschillende gemeente en prefentie bekijkt het toch anders dan de brandweerlieden zelf die moeten blussen. Dus zou ik eerder een rapport laten maken. Prefentie bij de brandweer zijn vaker bouwkundige. Vriend van mij is zelf officier bij de beroepsbrandweer en hij geeft zelf aan dat prefentie toch de alles anders bekijken. Dus pas met beschuldige . Wie zegt dat dit geen speciaal zeil is wat voldoet aan deze eisen.
Maar in ieder een goed plan om naar de rechtswinkel te gaan.

Nooduitgang mag ook over het dak zijn naar een ander complex.

Eerst maar eens tekeningen opvragen en een rapport laten maken wat beterft de uitvoering ervan.
Dan een aanklacht indienen en hem aansprakkelijk stellen.

frank

Bericht door frank » zo mar 05, 2006 7:04 pm

dank u wel voor de reactie.. Inderdaad kan u gelijk hebben betreffende de brandveilgheid, echter hij komt op huisbezoeken bij mensen thuis ivm brandpreventie en geeft voorlichtingen hierover , maar hoe ik het begrijp is het dus de gemeente die de regels stelt qua brandpreventie en wat er nodig is qua veiligheid stelt..

is zoiets ook te zien of aangegeven op de bouwtekeningnen ???

We zijn erg voorzichtig met het navragen bij overheids instanties omdat indien we zelf verantwoordelijk zijn voor de brandveiligheid dit ons zo een koste post op zou kunnen leveren wij dit absoluut niet kunnen betalen , al gaat het inderdaad over onze eigen veiligheid.. En wanneer we navraag zouden doen bij bijv de gemeente zijn we bang dat de gemeente zelf komt kijken en beslist dat we alles moeten verbouwen .. en dat kunnen we ons niet permiteren.

Eigenlijk is de enige vraag die mij nog let is : is een verbouwer/ aanvrager ervan ook verantwoordelijk dat wanneer een woonhuis tot appartementen complex wordt verbouwt de brandveiligheid hiervan aangepast wordt ?

wederom dank voor jullie reactie's

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » ma mar 06, 2006 9:02 am

Ik zou zeggen ja. Maarja ik ben geen rechter.

Wat betreft brandveiligheid. Als het niet veilig is zou ik het toch aanpassen. Veiligheid is toch een belangrijk iets.

De overheid dus ook de gemeente stellen eisen aan bouwwerken. Het bouwbesluit.
Gemeente toets bouwaanvraag of deze voldoet aan bestemmingsplan en bouwbesluit. Adviseur voor de gemeente is de brandweer.
Aannemer dient te bouwen volgens het bouwbesluit en dient ook op de hoogte te zijn van de rgeelgeving en kan ook verantwoordelijk gesteld worden als hij idt niet goed uitvoert.

http://www.bouwbesluitonline.nl/

frank

Bericht door frank » ma mar 06, 2006 10:24 am

inderdaad is brandveiligheid iets wat altijd moet kloppen .. maar als net startende huiseigenaar en alleenstaande zit ik al aan de top van mijn hypotheek en heb ik zelf absoluut geen geld voor een verbouwing.. Ondanks dat veiligheid erg belangrijk is , moet het ook betaalbaar zijn..

wel fijn dat iedereen zo meedenkt hier.. aan zo een forum heb je tenminste iets!!

Plaats reactie