Beste Mensen,
Ik ga binnenkort een douchebak plaatsen van 80x120x4
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Waar dient kimband precies voor, de een plaatst het in en hoeken van de vloer en de vertikale hoeken, de ander doet het ook in de hoek van de douchebak en kraan openeningen.
2. Ik wil de bak op gasbeton blokken laten rusten, moet ik nu de rand op de op de blokken laten rusten of de binnenkant van de rand, de binnenkant is zo'n 4cm dus wel te smal voor een 5cm blok.
3. Hoe zit het nu met stelpoten? moet ik deze gebruiken of voldoen de gasbeton blokken?
gr. Bart
Douchebak plaatsen
- cabrio125
ytong blokken aan de buiten zijde geeft meeste steun behalve aan de voorzijde omdat daar waarschijnlijk tegels voor langs komen lijkt niet mooi als de tegels buiten de bak uitsteken
poten altijd gebruiken zoveel mogelijk steun aan de bak geven, voorbeeld uit de praktijk ;klant gaat douchen niets aan de hand zoonlief gaat douchen(paar kilo zwaarder) en douche bak buigt door waardoor de kitnaden open gingen staan, wat resulteerde in veel water uit plafond
poten altijd gebruiken zoveel mogelijk steun aan de bak geven, voorbeeld uit de praktijk ;klant gaat douchen niets aan de hand zoonlief gaat douchen(paar kilo zwaarder) en douche bak buigt door waardoor de kitnaden open gingen staan, wat resulteerde in veel water uit plafond
- DXC
Ok extra steun is duidelijk alleen waar ik geen duidelijkheid ik zie is hoe inderdaad de voorzijde moet aan pakken van de bak.
Het is een nis dus de douche heeft 3 muren en 1 schuifdeur.
Onder de schuifdeur wil ik wil ik tegels plaatsen die een beetje mooi met de douchebak gelijk lopen.
Moet ik nu zo'n Ytong blok de bovenkant schuif afraspen zodat de blok wat verder naar binnen valt of hoe jullie dat?
Het is een nis dus de douche heeft 3 muren en 1 schuifdeur.
Onder de schuifdeur wil ik wil ik tegels plaatsen die een beetje mooi met de douchebak gelijk lopen.
Moet ik nu zo'n Ytong blok de bovenkant schuif afraspen zodat de blok wat verder naar binnen valt of hoe jullie dat?
- cabrio125
als je de douche scherm op de tegels wil plaatsen moet het muurtje aan de voorzijde iets breder worden +/- 10 cm,anders lijkt dat zo lelijk een smal tegeltje
in principe hoeft alleen de rand van de douchebak steun te hebben
een ander probleem is ,als je de tegels gelijk zet met de douchebak, je wel heel erg je best moet doen op de kitnaad, om er hem mooi uit te laten zien
let er ook even op voordat je de douchebak dicht metseld of lijmt dat de sifon 100% dicht is even er een emmertje water door
in principe hoeft alleen de rand van de douchebak steun te hebben
een ander probleem is ,als je de tegels gelijk zet met de douchebak, je wel heel erg je best moet doen op de kitnaad, om er hem mooi uit te laten zien
let er ook even op voordat je de douchebak dicht metseld of lijmt dat de sifon 100% dicht is even er een emmertje water door
- DXC
hoezo +-10cm? Ik zie als plan de bak door bij de 3 muren met een houtenbalk of misschien ytong blokken.
En dan een 3 poten steun aan de onderkant.
De Voorkant van de bak loopt dan gelijk naar onder verlengt met tegels.
Dus vertikale tegels geen horizontale.
Ben alleen aan het kijken waar ik de tegels dan aan plak.
Is het trouwens niet stom om hout te pakken als ondersteuning voor de bak aan de 3 zijdes?
Of toch maar ytong blokken?
En dan een 3 poten steun aan de onderkant.
De Voorkant van de bak loopt dan gelijk naar onder verlengt met tegels.
Dus vertikale tegels geen horizontale.
Ben alleen aan het kijken waar ik de tegels dan aan plak.
Is het trouwens niet stom om hout te pakken als ondersteuning voor de bak aan de 3 zijdes?
Of toch maar ytong blokken?
- cabrio125
nee hoor hout is geen probleem , rondom regel wat kit er achter en vast zetten met slagpluggen ,daarop een dikke laag kit, douchebak er op zetten en daarna weer afkitten later als de tegels op de muren zitten weer afkitten
en aan de voorzijde een plaat watervast multiplex monteren deze iets terugzetten dikte tegel + lijm +ietsje extra ,steekt de douchebak een heel klein beetje over kun je daar onder mooi een kit naad leggen
en aan de voorzijde een plaat watervast multiplex monteren deze iets terugzetten dikte tegel + lijm +ietsje extra ,steekt de douchebak een heel klein beetje over kun je daar onder mooi een kit naad leggen
- DXC
- DXC
Ok dan doe ik alles horizontaal, zag zoiets al staan dat er bij vertikale rillen condenswater dan samen zou komen en dan naar onder kunnen ophopen.
Verder moet ik mijn vloer 7 centimeter verhogen excl. vloertegel.
Egaline gaat maar tot 3cm dus wat kan ik nu het beste doen.
Eerst 5cm cement met aardmat(aardmat halverweg ofzo?)
En dan 2cm egaline en daarop de vloertegels lijmen?
Of misschien makkelijker, 5cm cement, dan aardmat op leggen vast maken enzo.
En dan egaline overheen.
Verder moet ik mijn vloer 7 centimeter verhogen excl. vloertegel.
Egaline gaat maar tot 3cm dus wat kan ik nu het beste doen.
Eerst 5cm cement met aardmat(aardmat halverweg ofzo?)
En dan 2cm egaline en daarop de vloertegels lijmen?
Of misschien makkelijker, 5cm cement, dan aardmat op leggen vast maken enzo.
En dan egaline overheen.