Muur van buren gebruiken voor aanbouw

Plaats reactie
Stephanie
bouwer
bouwer

Muur van buren gebruiken voor aanbouw

Bericht door Stephanie » ma feb 20, 2006 11:30 pm

Hoi Alle,

Wij willen aan onze twee onder een kap een uitbouw gaan plaatsen. De buren hebben reeds vanuit de bouw uit een uitbouw. De muur van de uitbouw staat voor 30 cm op onze grond en voor 10 cm op de grond van de buren. De binnenmuur loopt nl door in hun uitbouw, waardoor wij nog extra aan onze kant isolatie en een buitenmuur hebben. Zij hebben dus geen sprong in hun binnenmuur. In de koop aannemenrsovereenkomst stond dat hun muur en fundering onze erfgrens mocht doorsnijden.

Nu willen wij ook een uitbouw gaan plaatsen, maar is mijn vraag wat we met die muur mogen.

Mogen we hem gebruiken?

Mogen we hem weghalen? Hij staat er nl toch voor niets als wij ook een uitbouw gaan plaatsen.

Wie kan mij helpen Stephanie.

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » di feb 21, 2006 7:43 am

Zoals je het nu stelt moet je er voor zorgen dat de scheiding tussen jullie en de buren hetzelfde blijven. In principe mag je alles met de muur behalve weghalen. Of er voor zorgen dat de bijvoorlbeeld geluid en isolaiewaarde niet achteruit gaat. Je mag de muur gebruiken om bijvoorbeeld een balk aan vast te maken.
Maar verstandiger is een plan te maken en deze met de buren te overleggen. Indien zij toestemming voor iets geven is dat namelijk ook akkoord

Stephanie
bouwer
bouwer

isolatiewaarde muur

Bericht door Stephanie » di feb 21, 2006 11:51 pm

Maar de muur tussen de rest van inze huizen (tussen onze woonkamers zeg maar) is ook gewoon hetzelfde als in de uitbouw doorloopt, met daartegenaan een buitenmuur.

Stephanie
bouwer
bouwer

buren

Bericht door Stephanie » di feb 21, 2006 11:53 pm

en de burten beginnen meteen met betalen om onze muur te gebruiken ed, dus ik informeer me liever eerst goed voordat ik met zed in gesprek ga, ze zijn erg onredelijk.

Gr. S

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » wo feb 22, 2006 7:16 am

Artikel 67
1. Iedere mede-eigenaar mag tegen de mandelige scheidsmuur aanbouwen en daarin tot op de
helft der dikte balken, ribben, ankers en andere werken aanbrengen, mits hij aan de muur en
aan de door de muur bevoegdelijk daarmee verbonden werken geen nadeel toebrengt.
2. Behalve in noodgevallen kan een mede-eigenaar vorderen dat, vóór de andere medeeigenaar
begint met aanbrengen van het werk, deskundigen zullen vaststellen op welke wijze
dit kan geschieden zonder nadeel voor de muur of voor bevoegd aangebrachte werken van de
eerst vermelde eigenaar.(Red: zie ook art. 55 bk 5 BW)
Artikel 68
Iedere mede-eigenaar mag op de mandelige scheidsmuur tot op de helft der dikte een goot
aanleggen, mits het water niet op het erf van de andere mede-eigenaar uitloost.(Red: zie ook
artt. 38, 52 lid 1 bk 5 BW)
Artikel 69
Deartikelen 64, 65, 66 lid 2, 67 en 68 vinden geen toepassing voorzover een overeenkomstig
artikel 168 van boek 3 getroffen regeling anders bepaalt.

http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/wo ... _in_bw.pdf

Misschien kun je hier de meeste vragen beantwoord krijgen wat beterft burenrecht

djfons
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: Muur van buren gebruiken voor aanbouw

Bericht door djfons » do jun 04, 2009 6:22 pm

Volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen een muur die alleen op grond staat van de buren en een muur die op beider grond staat.
In het eerste geval spreekt men toch niet van een mandelige muur en kun je niet zomaar dingen tegen die muur gaan schroeven???
groeten,
Fons

Plaats reactie