Buurman laat ons voor kosten opdraaien?

Forumlid

Buurman laat ons voor kosten opdraaien?

Bericht door Forumlid »

Hoi,

Binnenkort laten mijn man en ik een verdieping opbouwen op ons huis, door een aannemer.(bouwvergunning is er al) Dat betekent 1 muur plaatsen op ons huidige dak (Bij andere buren staat al een uur die we mogen gebruiken), en vervolgens wordt het dichtgemaakt en kan het oude dak verwijderd worden en vervangen worden door een vloer.

Zoals bij iedere verbouwing is er kans op schade bij jezelf en anderen.
Nu heeft mijn buurman, onze verstandhouding is niet al te best, een brief opgesteld waarin hij wil dat wij voor de kosten op draaien die door schade kunnen ontstaan.
Onze aannemer heeft een CAR verzekering dus die kosten zijn gedekt.

De buurman wil nu dat er een onafhankelijke derde partij een rapport maakt over de huidige staat van zijn huis en inboedel, zodat eventuele schade te herkennen is.
De buurman is van mening dat wij voor de kosten van dat rapport moeten opdraaien?!
Is dat niet vreemd?
Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes Nilli
Rick

Bericht door Rick »

Als je een rapport laat opmaken is dit voor kosten van de opdrachtgever van het rapport. Als jouw aannemer dit rapport laat opstellen is dit voor kosten van de aannemer, nooit voor de klant..... u in dit geval.

Het lijkt mij handig als je de buurman in contact brengt met de aannemer
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Hoi Nilli

Volgens mij kan het nooit zo zijn dat jij voor de kosten op moet draaien
voor een onderzoeksrapport van de staat van het huis van de buurman.
Als er door jullie verbouwing schade optreedt aan het huis van de buurman,dan moet de buurman eerst aantonen dat de opgetreden schade
door jullie verbouwing komt.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Hoi Nilli

Volgens mij kan het nooit zo zijn dat jij voor de kosten op moet draaien
voor een onderzoeksrapport van de staat van het huis van de buurman.
Als er door jullie verbouwing schade optreedt aan het huis van de buurman,dan moet de buurman eerst aantonen dat de opgetreden schade
Michel

Bericht door Michel »

Dat is dus de vraag.
Een rechter zou eerder de buurman gelijk geven als de schade aantoonbaar is dat deze tijdens de verbouwing heeft kunnen ontstaan.

Inderdaad voorleggen aan de aannnemer en een nul meting doen.

Foto's maken van eventuele schade buiten en binnen en een omschrijving van de schade en staat van het huis. bijvoorbeeld slecht voegwerken, tegelswerk goed enz.

Mar jullie aannemer weet wel hoe dit moet. Wilt de buurman daaraan niet meewerken. Dan staan jullie weer sterker. Maar wel alles goed vast leggen ook als je niet mag binnen mag opnemen.
Erica

Bericht door Erica »

Beste Nilli,

wij gaan ook binnenkort verbouwen en verwachten dezelfde (en meer) problemen met onze buren. sinds enige tijd zijn we niet meer "on speaking terms" en daarom verwachten we tegenwerking, onbenullige eisen en veel meer van de buren.

nu is onze vraag, wat hebben jullie inmiddels gedaan om jezelf in te dekken? op internet kan je veel vinden over wat te doen als je een goede berstandhouding hebt met je buren maar heel weinig als dat niet zo is.

we hopen dat het bij jullie goed zal gaan en ontvangen graag een reactie.
H.A.Sprong

bouwkundige vooropname

Bericht door H.A.Sprong »

Als je een idicatie wil hebben wat een bouwkundige vooropname kost (om een vergelijk met de aannemer te krijgen) denk dan aan ca. 500,00 incl deponering bij een notaris voor extra rechtszekerheid.
dave gsx600f

Bericht door dave gsx600f »

Jullie buurman is de genen die zo een raport wil! niet jullie dus als hij dat wil dan moet hij dat dus zelf betalen.

Wat betreft de schade: maak foto's van te voren en tijdens de bouw van de scheiding zodat eventuele schade meldingen nagekeken kunnen worden of ze er al niet zaten.
dave gsx600f

Bericht door dave gsx600f »

Jullie buurman is de genen die zo een raport wil! niet jullie dus als hij dat wil dan moet hij dat dus zelf betalen.

Wat betreft de schade: maak foto's van te voren en tijdens de bouw van de scheiding zodat eventuele schade meldingen nagekeken kunnen worden of ze er al niet zaten.