Erf-grens overschrijdend bouwen

Prikkie

Erf-grens overschrijdend bouwen

Bericht door Prikkie »

Hallo,

Ik zit met een probleem. De buren zijn aan het verbouwen (rijtjeshuis) en komen straks met achterkant 1 meter dieper dan wij. De zijkant (ons aangezicht) willen zij gaan bedekken met 'rabat' delen. De betonnen 'muur' (fundering), waar de delen op vast komen te zitten, staat al op de erf grens (lichte vergunning). Als de muur wordt bedekt met houten delen betekend dat ze over de erf grens komen. Ik hoorde dit van een werkman (nog geeneens van de buren zelf). Wat zijn mijn rechten indeze? Ik neem niet aan dat je zonder toestemming over de erf grens mag bouwen/hangen (precariorecht zeg maar). En wat als ik onderhoud aan mijn geven moet plegen? Ik kan de hoek niet in omdat deze wordt afgeschermd door de houten delen.

Graag advies.
RvdB

Re: Erf-grens overschrijdend bouwen

Bericht door RvdB »

Het is niet toegestaan om over de grens te bouwen. De buurman had uw toestemming moeten vragen.
De tekening waarop vergunning is afgegeven zal dit ook aangeven. In principe is het in dit geval uw recht om de bouw stil te laten leggen en te eisen dat de buurman niet over de grens gaat. Op het feit dat u de hoek niet meer om kunt zult u zich niet meer kunnen beroepen... De vergunningsaanvraag is (als het goed is) gepubliceerd geweest en u had daarop bezwaar kunnen maken.
Prikkie

Re: Erf-grens overschrijdend bouwen

Bericht door Prikkie »

Hartelijk dank voor Uw antwoord.

De bouwaanvraag is inderdaad gepubliceerd en ik ben aan de hand daarvan ook naar de gemeente geweest. Wat het vervelende is aan de bouwtekeningen is dat o.a. de afwerking niet op de tekening staat. De tekeningen tonen alleen de fundering en dan nog op zo'n manier dat o.a. aansluitingen op bestaande muren/dak niet zijn ingetekend. De tekeningen tonen alleen het object dat verbouwd word. Detail tekeningen, o.a. de aansluitngen op een bestaand dak/muur van mijn huis zijn niet beschreven. Op dit punt sta je als 'buren' redelijk buiten spel. Bij een andere verbouwing in de buurt hebben ze met de uitbouw over bestaande boeiborden heen gebouwd zonder overleg.

Onze woning is voor onze tijd verbouwd en ook op die bouwtekeningen en vergunningaanvraag zijn bepaalde onderdelen en dan met name de onderdelen die 'buren' aangaan niet in getekend of beschreven. Als 'buren' wordt je redelijk aan je lot overgelaten.