gezamenlijke muur, grote problemen.

edbuun

gezamenlijke muur, grote problemen.

Bericht door edbuun »

Ik woon in een rijhuis in het centrum. Deze huizen zijn al ouder dan 100 jaar en de muren zijn nog met een soort zandcement of zo gemetst. Elke muur steunt twee huizen (gezamenlijke muur). Nu is mijn buurman al enkele maanden met een drilboor tegen deze muur aan het drillen. Er zijn ook twee gezamelijke schouwen die hij langs zijn zijde weg heeft gedrilld. Het gevolg hiervan is dat de muur enkele centimeters gezakt is en aan de achterkant van het huis is nu een scheur van boven tot bijna helemaal beneden. Het is alsof de achterkant van mijn huis gaat wegzakken.

In deze muur zet hij momenteel ijzeren latjes om gybrokplaten tegen te zetten.

Mag hij zonder aanvraag dit allemaal doen?

Moet hij deze muur niet verstevigen?

Kan ik een schadevergoeding vragen?

Hoeveel zakt de waarde van mijn huis nu?
jagster

Bericht door jagster »

Beste edbruun,

Het lijkt erop dat de bouwactiviteiten van je buurman nadelige gevolgen heeft voor de bouwkundige staat van jouw huis.
Ik denk dat je het beste met wat foto's van de schade naar de gemeente afdeling bouwtoezicht moet gaan. Zij kunnen je verder helpen en eventueel ingrijpen. Daarnaast moet je een bouwkundige inspectie laten uitvoeren om de schade vast te leggen en moet je je buurman aansprakelijk stellen. Hij zal moeten opdraaien voor herstel van de schade.

Verder moet ik je zeggen dat ik me nogal zorgen zou maken als er scheuren in mijn muur zouden ontstaan, zeker als het een dragende muur is. De muur zal zeker een deel van zijn dragende kracht verliezen.
Eigenlijk geeft het verzakken dit al aan, en kan dit een gevaarlijke situatie geven.

Michel.
edbuun

Bericht door edbuun »

Vriendelijk bedankt Michel, ik zal dit alles nog eens bespreken met mijn buurman en uw raad opvolgen.