Hoe omgaan met schade door bouwen bij buren (aannemer)

Herman

Hoe omgaan met schade door bouwen bij buren (aannemer)

Bericht door Herman »

Ik woon op nummer 30. Nummer 22 en 24 zijn (25 jaar geleden) gesloopt, en nu komen er 2 nieuwe huizen voor in de plaats.

Gisteren een brief gehad (geadreseerd aan "bewoners van dit pand" en datum "december 2005") waarin uitgelegd werd dat dit overlast zou geven, en dat ze ons pand wilden inspecteren op aanwezige scheuren. Uiteraard direct een datum in de brief (15 december, tussen 14 en 15 uur). Mocht dat niet schikken, dan gaarne contact.

Mijn vriendin heeft gebeld dat deze datum niet ging, of een andere datum mogelijk was. Antwoord:
Nee, andere datum niet mogelijk, ze gaan niet 6 keer heen en weer rijden.

Hierover probeer ik de aannemer te bellen, maar aangezien we al op deze manier met elkaar omgaan, ben ik bang dat eventuele schade welke gaat ontstaan, slecht te verhalen valt. (onze gevels zijn al licht beschadigd, doch gerepareerd, vroeger doorgaande weg voor betonmolens...)
Gelukkig heb ik een rechtsbijstandverzekering...

Iemand tips om met deze situatie om te gaan?
Rick

Bericht door Rick »

Hi Herman,

Het probleem is dat de aannemer zich in dit geval wil indekken tegen eventuele schade gevallen. Het rapport zal dan ook alleen de aannemer dienen en waarschijnlijk krijg je hetzelf nooit in handen.

Mijn advies is zelf een vooropname uit te laten voeren. Je bent dan wel wat geld kwijt, maar staat bij schade gevallen zeer sterk. In dit geval zou ik de aannemer geen toegang geven tot de woning ofwel de aannemer de opdracht laten verstrekken aan het door jou ingeschakelde onafhankelijke bouwkundig bureau.

Enkele gevallen waarbij een vooropname later van pas bleek te komen kan je hier lezen http://www.perfectbouw.nl/pb-vooropname.html
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Raar verhaal,

Als ik aannemer was zou ik zeker het huis willen opnemen. Ook al moet ik er 6 keer voor terug komen dat is hun probleem.

Wat je moet doen is nu al een aangetekende brief schrijven naar de eigenaar cq opdrachtgever van het nieuw te bouwen huis en hun aansprakelijk stellen voor alle schade die maar kan voorkomen uit de verbouwing die zijn gaan doen.

Indien er schade ontstaat moeten zij aantonen dat dat niet zo was. Als ik jou was zou ik, zoals Rick ook aangeeft, een rapport maken. Dat kan jezelf ook doen door foto's te maken en stand van zaken te omschrijven. Je staat sterker als je door een extern bedrijf laat doen.

Maar ik denk als jij hun nu aansprakelijk stelt zij bij jouw gewoon komen opnemen ook al moet zij 6 keer terug komen.
Herman

Bericht door Herman »

Ik heb inmiddels contact met ze gehad, en het werd inderdaad "ontactisch" gevonden om op die manier te reageren. Wat betreft een bezoek komen we er wel uit.
Ik heb echter ook wat langer met de verantwoordelijke persoon gesproken, en ik vond hem wel erg defensief overkomen, en weinig oplettend.
Voorbeeld: Hij had al even door de straat gelopen, en zag geen problemen om te gaan heien. Nu is het huis aan de andere kant (nummer 20 en verder) voorzien van een erker, met daarboven nog metselwerk. Dat is inmiddels zover naar voren gekomen, dat je bij sommige huizen een vuist tussen aangebouwd metselwerk en muur kan steken. Toen ik hem daarop wees, zei hij dat dat een bouwkundig probleem was van die huizen, en dat zij daar niets mee te maken hadden. Geeft toch te denken...

Volgend probleem is dat ik een badkamer aan het maken ben tegen de niet zo heel beste voorgevel. Ik vrees al een eindeloze discussie als er wat met de badkamer mis is, wat veroorzaakt is door het heien. Het is natuurlijk makkelijk dit op gebrek aan vakmanschap te gooien. En dan zit je met bewijslast: De foto's komen dan niet meer overeen met de nieuwe situatie. (halve badkamer vs. complete badkamer...)

1 concrete vraag:
Voor januari zie ik geen paal de grond ingaan. Zou het een probleem zijn als mijn expert pas komt als de aannemer zelf langs is geweest? Of is het slimmer de aannemer helemaal geen toegang te verschaffen, en hem naar mijn expert te verwijzen?
Rick

Bericht door Rick »

Is het geen idee om samen, dus met de rest van de straat een vooropname uit te laten voeren ? en dit ook aan de aannemer laten weten.
Ik zou in ieder geval zelf een vooropname uit laten voeren voordat het werk aanvangt. In dit geval kan je aannemer verwijzen naar jouw rapport, en hoeft hij niet perse toegang.
Wellicht ook een idee om de aannemer te vragen waarom hij geen onafhankelijk rapport laat maken en alles zelf opneemt.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.