Kan buurman aanbouw van 2.50 meter tegen houden?

Robin101

Kan buurman aanbouw van 2.50 meter tegen houden?

Bericht door Robin101 »

Wij gaan 2.50 meter aan ons huis bouwen (3.20 hoog). Dit vindt plaats aan de achtergevel. Over de gehele breedte. Op de site van het VROM hebben wij een aantal vragen doorlopen. Daar komt uit dat we geen bouwvergunning aan hoeven te vragen.
Een paar maanden geleden hebben wij onze buren geinformeerd. Inmiddels hebben we de offerte van de aannemer getekend en de offerte voor een nieuwe keuken. Vandaag hebben we gemeld dat vrijdag de palen worden geslagen. Nu zegt de rechter buurman (hij heeft daar zijn bedrijfspand, een tandartspraktijk dus geen woonhuis) dat hij een rechtzaak aan gaat spannen.
Op dit moment staat er op de erfafscheiding al een muur van 1.10 br en ruim 3,2 meter hoog met daaraan ons balkon. Deze muur blijft staan en wordt met 1.40 verlengt (maakt totaal 2.50 meter).
In het verlengde van het muurtje staat nu een schutting van 1.75 hoog.
Dus ten opzichte van de huidige situatie wordt de aanbouw 1.40 langer dan het muurtje en 1.45 hoger dan de huidige schutting.
Onze tuin is nu 15 meter diep en de tuin van de buurman loopt in een punt met een lengte van 6 meter.
Weet iemand of er een kans bestaat dat hij bepaalde rechten heeft waardoor onze aanbouw niet door kan gaan?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Robin101, in totaal 0 keer gewijzigd.
mijntekenaar

Bericht door mijntekenaar »

Hmm. Ik heb de vragen ook doorlopen en ik kom op een lichte bouwvergunning. 2,5m of meer. Dus je zou de aanbouw 2,49cm kunnen maken. Maar volgens mij ga je met de 3,2m hoogte ook meer dan 25cm boven de vloer van de verdieping.

Nou ja laten we uitgaan van een lichte bouwvergunning. Zodra deze is verleend kan een ieder die belanghebbende is bezwaar maken. De rechter bekijkt dan de belangen van beiden partijen en komt met een eindoordeel. Ik verwacht niet dat de rechter je buurman in het gelijk zal stellen. Probeer het met hem op te lossen en leg een dossier aan met al je pogingen om er met je buurman uit te komen. Dat komt je zaak straks ten goede. Je toont aan dat je bereid bent geweest om te zoeken naar een oplossing.

Je buurman zal moeten aantonen dat hij echt overlast en/of hinder heeft van jullie aanbouw. Minder lichtinval of zoiets . Vaak worden die ongegrond verklaard maar het vertraagd de boel wel enorm. Vervelend maar niks aan te doen.

Hoop dat het allemaal mee gaat vallen joh. Probeer tot een schikking te komen met je buurman. Scheelt je een hoop gedoe.

Mark
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl
Deder

Bericht door Deder »

Hoi,
Ik heb een beetje hetzelfde 'probleem' .

Wij zijn aan het onderzoeken of een aanbouw mogelijk is bij ons *2m50 vergunningvrij aanbouw (5m10 breed ongeveer).

Buurman klaagt erover. Is bang dat z'n licht weggenomen wordt.
Mijn inziens klopt dit niet. Want het is natuurlijk gewoon 2m70hoogte circa.
En de tuin staat niet op het zuiden.

Ik weet in ieder geval dat een bezwaar geen zin heeft en zeker niet als de argumentatie 'wegnemen van zonlicht is'.

Maar ja, de verhouding met de buren is ook wat waard.
dus...lastig
boertje125

Bericht door boertje125 »

Zolang je voor 100% op je eigen grond bouwt
en verder voldoet aan de vragen op de genoemde website kan de buurman de uitbreiding niet tegenhouden

De wetgever heeft bepaald dat in een dergelijk geval de belangen van de bouwer zwaarder wegen (het is immers vergunningsvrij)

(als de bestaande tuinmuur met het hart op de erfgrens staat mag je deze dus niet recht door trekken zonder zijn toestemming)
doe het goed ook als het anders kan