Wanneer meerwerk?

whyworrie

Wanneer meerwerk?

Bericht door whyworrie »

Ben me aan het orienteren om zelf een huis te bouwen en nou hoorde ik van iemand het volgende.

Alles wat niet op de tekening staat en wat j enaderhand wilt laten doen is meerwerk?? Is dat zo? Vaak weet je toch pas gaandeweg waar je stopcontacten wilt, welke tegels, waar verwarming, etc. Kan men dit niet gaandeweg beslissen zonder tegen enorme meerwerk bedragen aanlopen??

Is het bijvoorbeeld mogelijk om met de aannemer af te spreken dat je x stopcontacten wilt en dat je nog wel laat weten waar ze moeten komen
Herman

Bericht door Herman »

Voor dingen als tegels, keukens, badkamers, etc wordt vaak een stelpost opgenomen. Je mag dan voor een bepaald bedrag "shoppen" bij de leverancier van je aannemer.

Wellicht kun je ook zoiets afspreken met de aannemer mbt stopcontacten. (binnen de grenzen van de normen, welke bepalen dat er maar een beperkt aantal stopcontacten op een groep mogen worden aangesloten, dus enige planning vooraf is zeker gewenst, zo niet noodzakelijk voor het verlenen van een bouwvergunning...

Waarbij ik wel moet zeggen dat met de huidige betonnen kanaalplaatplafonds het raadzaam is toch wel een strakomlijnd idee te hebben mbt stopcontacten en lichtpunten, aangezien deze er al tijdens de fabricage ingezet worden.

En beslis wel vantevoren of je de stopcontacten hoog of laag wilt, scheelt lange discussies met de bouwer.

Kijk goed hoe het in je huidige huis nu is, en schets wat goed is, en wat je minder bevalt.
whyworrie

Bericht door whyworrie »

Ik dacht dat ik al die inkopen zelf zou kunnen regelen en zelf zou kunnen laten inbouwen. Moet ik dat dan de aannemer laten doen? met name de badkamer en de keuken. Ik heb geen zin in al die marges.

Stopcontacten en leiding werk is een ander verhaal.

Is het gebruikelijk om bijvoorbeeld met water 1 punt aan te laten leggen en dat je zelf na oplevering de rest regelt?

Kun je electriciteit ook na oplevering doen?
mijntekenaar

Bericht door mijntekenaar »

Meerwerk: zijn alle werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden die niet staan omschreven in het bestek of staan aangegeven op de tekeningen. Het is dus altijd een goede zaak om te zorgen dat je contractstukken (tekeningen+bestek) goed voor elkaar zijn. Eigenlijk is dit ook heel logisch en eerlijk. Wat moet de aannemer anders voor prijs noemen? Met hoeveel onvoorziene stopcontacten zou hij dan rekening moeten houden?

Vergeet ook niet dat veel partijen de aannemers dwingen om een hele lage prijs te maken. Verschillende aannemers tegen elkaar uitspelen en alle ruimte er uitknijpen. Dus dan moet je het als aannemer gewoon hebben van een stukje meerwerk.

Vaak zie je dat aannemers met de meerwerk posten wat extra winst voor zichzelf doorberekenen. Je kunt immers toch niet meer terug. Dus niet achteraf prijsafspraken maken maar altijd op voorhand. Dus laat eerst op papier zetten wat het gaat kosten als de aannemer bepaalde zaken extra zal gaan uitvoeren. Dan kun je hier nog wat over onderhandelen.

Sommige aannemers zullen de meerwerk posten misbruiken om even snel wat extra geld binnen te halen. Er zijn ook aannemers die dat niet doen en gewoon een eerlijke prijs doorberekenen. Dat zijn de aannemers die de klant gewoon tevreden willen houden.

Maar goed veel van dit gezeur kun je prima ondervangen met goede tekeningen en een duidelijk bestek.

Dat is tenminste mijn ervaring.

Mark
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl