geen vergunning bij maken uitbouw. risico?

Plaats reactie
Joop
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

geen vergunning bij maken uitbouw. risico?

Bericht door Joop » di okt 16, 2007 7:10 pm

Mijn overburen zijn bezig met een uitbouw maar hebben geen vergunning terwijl ze volgens mij echt wel een lichte bouwvergunning nodig hebben. Welke risico lopen zij? zal de gemeente (Rotterdam) hen kunnen dwingen om de uitbouw af te breken of is dat risico niet zo groot?
ik heb geen contact met hen en laat dat liever ook zo. Toch maak ik me zorgen over hoe het eruit zal gaan zien. Er is namelijk geen instantie die toezicht heeft of controleerd. Tips en ervaringen?

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Rick » di okt 16, 2007 8:07 pm

Het ligt eraan of de buren volgens de normen bouwen. Zowiezo kan de gemeente de bouw stil leggen.
Als er niet aan de normen voldaan wordt kan de gemeente eisen dat dit alsnog verholpen wordt.
En zou er niet binnen de geldende afmetingen gebouwd zijn kunnen ze inderdaad in het ergste geval sloop afdwingen of wat ook wel voorkomt zelf een aannemer opdracht tot sloop geven en de rekening van de sloop incasseren.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

Bouwellende
verbouwer
verbouwer
Contacteer:

Re: geen vergunning bij maken uitbouw. risico?

Bericht door Bouwellende » vr jan 16, 2009 11:18 am

Als blijkt dat de uitbouw toch vergunningplichtig is kan geprobeerd worden om alsnog een bouwvergunning aan te vragen ter legalisatie van de reeds gerealiseerde uitbouw. Met betrekking tot illegale bouwsels geldt dat de gemeente inderdaad kan handhaven. Zo kan de gemeente indien legalisatie niet aan de orde is een dwangsomaanschrijving tot het afbreken van de aanbouw doen uitgaan.
Kijk ook eens bij de Praktijkgroep Vastgoed, ruimtelijke ordening en milieu van Kernkamp Advocaten.

burovanwissen
verbouwer
verbouwer
Contacteer:

Re: geen vergunning bij maken uitbouw. risico?

Bericht door burovanwissen » do mei 13, 2010 4:19 pm

Als je enige zorg is hoe het er uit komt te zien dan heeft een melding bij de gemeente niet veel zin aangezien een lichte bouwvergunning slechts op constructie gecontroleerd wordt en niet op esthetische aspecten.

Als jij het niet met hun uitbouw eens bent kun je altijd anoniem de gemeente tippen, maar overleg met je buren levert vaak net zo veel op.

Ik vindt het eigenaardig dat mensen gaan uitbouwen zonder vergunning, in een latere fase als ze de woning willen verkopen kunnen ze hier problemen mee krijgen.

Groet,

Erik

Plaats reactie