Ik ben bezig met een totale renovatie van mijn huis.
Ongeveer een jaar geleden heb ik een huis gekocht en ik ben daar nog steeds druk bezig met verbouwen.
Nu ben ik laatst bezig geweest met een deel van de buitenkant.
Even een situatieschets: het gaat om een hoekhuis. Aan het eigenlijke huis zit aan de zijkant een keuken aangebouwd. Deze heeft alleen een begane grond verdieping (in tegenstelling tot de rest van het huis, dat bestaat uit begane grond, 1e verdieping en een vliering van ca. 1,5 m hoog). Het hele huis heb ik van binnen geisoleerd, behalve bij de keuken. Daar heb ik de isolatie aan de buitenkant aangebracht. Om de muur heen heb ik isolatiemateriaal aangebracht en daaromheen heb ik hout aangebracht. Omdat ik nog geen schuurtje had, heb ik het hout door laten lopen in een soort boog naar de hoek van het huis en zo is het een geheel geworden. Voor deze oplossing heb ik gekozen omdat de muur aan de buitenkant erg slecht was en omdat ik anders in de keuken toch behoorlijk wat ruimte in zou moeten leveren, en dat terwijl het al niet zo groot is. Zo ving ik dus twee vliegen in een klap. Het is nog niet af, maar ik ben al best tevreden met het resultaat. En ik niet alleen, veel buren vinden het ook enorm opgeknapt.
Helaas is er blijkbaar ook iemand die minder blij is met mijn resultaat. Vandaag stond er een gemeenteambtenaar op de stoep. Een anonieme mail is bij hun binnen gekomen en nu mogen we niet doorgaan. Een en ander zal eerst voorgelegd worden aan een welstandscommissie.
We hebben geen bouwvergunning aangevraagd. Achteraf misschien stom, maar we hadden er ook redenen voor om het zo te doen.
Rondom het huis heeft een enorm bouwwerk gestaan dat is afgebroken voor de verkoop. Voor dat bouwwerk was geen vergunning aangevraagd. De omvang van dit bouwwerk en de manier waarop het gebouwd was, was eigenlijk gewoon bizar: van allerlei gevonden voorwerpen is een soort van schuur opgebouwd bestaande uit een begane grond verdieping en daarboven nog een verdieping.
Het schuurtje dat ik neer heb gezet valt eigenlijk in het niet bij wat er toen gestaan heeft. het komt ook zeker niet buiten de contouren van wat er heeft gestaan voor de verkoop. Gek genoeg is daar nooit over geklaagd (naar de gemeente toe) en heeft de gemeente daar ook nooit moeilijk over gedaan. Sterker nog: als je nu op de kadasterkaart kijkt staan de contouren van wat er ooit gestaan heeft.
maar goed, om een lang verhaal kort te maken: wat kan ik nu het beste doen om er voor te zorgen dat mijn schuurtje en de nieuw aangebrachte buitenkant van de keuken behouden kunnen blijven?
De gemeenteambtenaar raadde af om nu alsnog een bouwvergunning in te dienen. Beter is volgens hem de uitspraak van de welstandscommissie af te wachten.
Heeft iemand tips voor ons?
Gemeenteambtenaar is langs geweest en geen bouwvergunning
- ARduo
Re: Gemeenteambtenaar is langs geweest en geen bouwvergunning
Beste Rick,
Ik zou inderdaad ook advies van de welstand afwachten, bouwaanvraag kan achteraf nog altijd aangevraagd worden. (misschien verstandig om te vragen of je bij de welstandsvergadering mag zitten, zodat je een en ander zelf kan toelichten)
Maar als de welstand nu al een negatief advies geeft, dan zijn de kosten voor zo'n aanvraag en het benodigde tekenwerk etc. weggegooid geld.
Verwacht er niet teveel van, welstand is een soort clubje waar het humeur meetelt welk advies ze weer eens uitbrengen. Of wat zij wel of niet mooi vinden (heeft dus niks met de welstandsnota te maken) ondanks de richtlijnen die gesteld worden.
Veel succes en als je nog vragen hebt hierover kun je ons altijd mailen op [verwijderd] of pm-en.
ook kun je op onze website kijken http://www.arduo.nl
Mvg ARduo
Ik zou inderdaad ook advies van de welstand afwachten, bouwaanvraag kan achteraf nog altijd aangevraagd worden. (misschien verstandig om te vragen of je bij de welstandsvergadering mag zitten, zodat je een en ander zelf kan toelichten)
Maar als de welstand nu al een negatief advies geeft, dan zijn de kosten voor zo'n aanvraag en het benodigde tekenwerk etc. weggegooid geld.
Verwacht er niet teveel van, welstand is een soort clubje waar het humeur meetelt welk advies ze weer eens uitbrengen. Of wat zij wel of niet mooi vinden (heeft dus niks met de welstandsnota te maken) ondanks de richtlijnen die gesteld worden.
Veel succes en als je nog vragen hebt hierover kun je ons altijd mailen op [verwijderd] of pm-en.
ook kun je op onze website kijken http://www.arduo.nl
Mvg ARduo
- burovanwissen
Beste,
Het is inderdaad beter het het advies van welstand af te wachten.
Toch zou ik overwegen om een vergunning voor je pand aan te vragen.
Als jij straks je huis wilt verkopen is het voor een koper handiger als alles vergund is.
(een bank zal dit waarschijnlijk ook eisen alvorens een hypotheek te verstrekken voor de waarde van het geheel)
De niet vergunde onderdelen krijg je trouwens ook niet verzekerd, mocht er ooit brand o.d. zijn dan kan het zijn dat een verzekering niet wilt uitkeren omdat je e.e.a. onvergund hebt uitgevoerd.
Groet,
Het is inderdaad beter het het advies van welstand af te wachten.
Toch zou ik overwegen om een vergunning voor je pand aan te vragen.
Als jij straks je huis wilt verkopen is het voor een koper handiger als alles vergund is.
(een bank zal dit waarschijnlijk ook eisen alvorens een hypotheek te verstrekken voor de waarde van het geheel)
De niet vergunde onderdelen krijg je trouwens ook niet verzekerd, mocht er ooit brand o.d. zijn dan kan het zijn dat een verzekering niet wilt uitkeren omdat je e.e.a. onvergund hebt uitgevoerd.
Groet,
- Herman
2 dingen:
Ik heb even mijn polis bekeken, maar daarin wordt niet gerept over bouwvergunningen. Laat de verzekering dan maar bewijzen dat e.e.a. slecht is aangelegd, en dat de slechte aanleg van bijv gas of elektra de oorzaak van de brand is. Als dat niet zo is, dan zal de verzekering gewoon moeten uitkeren.
Tweede:
De beste man is nu een jaar geleden verrast met een bezoek van de gemeenteambtenaar. Nu weet ik dat ambtenaren mbt werktempo geen beste naam hebben, maar zou je niet denken dat e.e.a. nu wel opgelost is, danwel in uitvoering van oplossing? Het is jammer dat de topicstarter niet meer teruggemeld heeft wat nu de uitkomst is, maar dat er een uitkomst is, dat weet ik wel zeker.
Ik heb even mijn polis bekeken, maar daarin wordt niet gerept over bouwvergunningen. Laat de verzekering dan maar bewijzen dat e.e.a. slecht is aangelegd, en dat de slechte aanleg van bijv gas of elektra de oorzaak van de brand is. Als dat niet zo is, dan zal de verzekering gewoon moeten uitkeren.
Tweede:
De beste man is nu een jaar geleden verrast met een bezoek van de gemeenteambtenaar. Nu weet ik dat ambtenaren mbt werktempo geen beste naam hebben, maar zou je niet denken dat e.e.a. nu wel opgelost is, danwel in uitvoering van oplossing? Het is jammer dat de topicstarter niet meer teruggemeld heeft wat nu de uitkomst is, maar dat er een uitkomst is, dat weet ik wel zeker.
Inactief account