Oud leidingnetwerk wel/niet vervangen???

CV Ketel, Vloerverwarming
Plaats reactie
paulvandent
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Oud leidingnetwerk wel/niet vervangen???

Bericht door paulvandent » wo apr 22, 2009 11:22 am

Beste lezer,

Onlangs heb ik de sleutels gekregen van een huis met bouwjaar 1936. Ofwel het huis kent een bouwkundig verleden met vele aanpassingen door de jaren heen. Inmiddels hebben we reeds diverse bezoeken van bedrijven gehad, die voor ons verschillende klussen moeten uitvoeren. Nu heb ik een vraag ten aanzien van het leidingnetwerk van de CV.

Het huidige netwerk komt uit de tijd dat de CV-ketel nog geen pomp had, je ziet hele dikke buizen die verder in het netwerk steeds weer aansluiten op een iets smallere buis. Inmiddels is dit uiteraard niet meer nodig, maar moet het worden vervangen?

Een installateur via een aannemer adviseerde ons met klem alles WEL te vervangen, ter voorkoming van lekkages. (aanpassen zou lekkages opleveren...)
Een CV-installatiebedrijf adviseerde ons met klem om alles NIET te vervangen en alleen aan te passen daar waar nodig. (de huidige buizen en laskoppelingen zijn van hoge kwaliteit en bij vervanging haal je die kwaliteit niet meer, omdat huidige koppelingen eerder verslijten dan de oude laskoppelingen)

Wat is nu wijsheid?

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Oud leidingnetwerk wel/niet vervangen???

Bericht door Herman » do apr 23, 2009 1:11 pm

Die dikwandige CV pijp zal het probleem niet vormen. Zoals de eerste aannemer aangeeft, kunnen lekkages optreden als de overgang tussen oud en nieuw niet goed gemaakt wordt. Maar een beetje loodgieter kan een perfecte aansluiting maken, door schroefdraad op de dikwandige pijp te snijden, en daarop weer verder te gaan met een geschikte koppeling, en hennep tussen de schroefdraad.

Helaas zijn de echte loodgieters echter schaars aan het worden. Hennep gebruiken ze nauwelijks meer, en de kunst van het schroefdraadsnijden gaat ook verloren...

Wellicht zegt jouw verhaal meer over de loodgieters dan over de situatie bij jouw thuis. Een loodgieter die niet lekvrij een overgang kan maken vanuit dikwandige pijp is mijns inziens geen loodgieter...

Over het lekvrij lassen van dikwandige pijp in een hoek boven het hoofd zal ik het niet eens hebben...

Ik zou alleen de delen weghalen die in de weg zitten, of die slecht uitgevoerd zijn. (nieuwere uitbreidingen wellicht).

Overigens is het ook een overweging alles te vervangen, als je de plafonds van het huis ook gaat vervangen. In dat geval kan je met verdelers per verdieping en met flexibele (kunststof of alupex) pijp de boel tussen de plafonds wegwerken. (gaten in het midden of net boven het midden van de balken boren). Dan de radiatoren voorzien van onderblokken, en je bent weer helemaal bij.
Afgezien van het vervangen van de plafonds is dit niet heel veel werk. Tussen de plafonds is alles uit 1 stuk, dus lekkage op die plaats is onwaarschijnlijk. Mocht er lekkage optreden, dan is dit bij de onderblokken of bij de aansluiting op de verdeler. Beide plaatsen zijn makkelijk toegankelijk voor eventuele reparatie.
Inactief account

Plaats reactie