Hoe bereken ik de benodigde warmte?

CV Ketel, Vloerverwarming
nonhandyman

Hoe bereken ik de benodigde warmte?

Bericht door nonhandyman »

Hallo,

Ik wil een nieuwe CV ketel kopen maar wil graag kunnen berekenen wat de capaciteit van de ketel moet zijn.

Kan iemand me daarbij helpen of weet waar ik de info kan halen?

groet,

Leon :?:
Rick

Bericht door Rick »

Het vermogen van de cv-/ combiketel is afhankelijk van het warmteverlies van de woning, de warmwaterbehoefte en uw gezinssituatie. Wanneer men, voor een goed geïsoleerde woning, uitgaat van 45 Watt per kuub woninginhoud, dan kan het benodigd vermogen goed benaderd worden. Voor een woning met een inhoud van 400 kuub is dus een ketel nodig van (400 kuub*45 Watt) 18000 Watt, oftewel 18 kW.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
goldmr2

Bericht door goldmr2 »

Bovenstaande klopt, maar houdt ook rekening met het gewenste warmwatercomfort.
Stel je hebt een luxe douche cpl met regenkop en massagestralen, dan heb je ook een ketel nodig die hiervoor voldoende warm water kan leveren.
In 2005 begonnen aan een meerjarenplan......
Herman

Bericht door Herman »

Mijn ervaring is dat bij een doorsnee woonhuis de hoeveelheid warm water de beperkende factor is. Pas bij grotere, vrijstaande huizen gaat ook het vermogen van de CV een rol spelen. (groter warmteverlies)

Meeste ketels zijn tegenwoordig ongeveer 24 kW, en CW4. Ik zou tegenwoordig geen ketel met CW3 meer kopen. Toch net effe te weinig warm water, zeker als het aangevoerde water koud is. (in de winter).

Extravagante douchesystemen kunnen een boiler vereisen. (zeer grote hoeveelheid warm water beschikbaar). Kies dan een indirect gestookte boiler, dat stookt voordeliger.
Inactief account
tosh2000

Bericht door tosh2000 »

Ja, wanneer je plaats hebt voor een indirekt gestookte boiler, altijd doen!!! Je hebt dan namelijk dezelfde druk als koud water, wat een heerlijke stortdouche ervaring teweeg brengt. In mijn geval heb ik een oude HR ketel van Nefit gekocht voor weinig, geen combi met een capaciteit van 45 kw en daar een compleet nieuwe installatie aan gehangen incl driewegklep en een 40kw-120liter boiler van Nefit. Geweldig setje, je kunt ook probleemloos water tappen in de keuken en douchen tegelijk.
nonhandyman

cv

Bericht door nonhandyman »

Nu een nefit 30kw 5cw gekocht. Via internet. warmteservice.

Goed adres.

grt,
leon