Hallo,
Er wordt voor ons een nieuw huis gebouwd. Twee badkamers. Een met een bad en douche en een met uitsluitend een douche. Verder twee wastafels met ook warmwater en een keuken met een hotfill.
Binnenkomende leiding inwendig rond 20mm en door de installateur direct bij binnenkomst teruggebracht naar 14 mm welke leiding naar de ketel op de eerste verdieping gaat. Vanaf de ketel worden de koud en warmwater aftappunten gevoed met 12 mm leidingen. Ketels welke worden aangeboden door de installateur: ATAG Q-25-S in combinatie met een 110 lieter boiler óf de ATAG Q CC 30 (een combiketel). Ik twijfel, los van het type ketel, of het met zulke dunne leidingen mogelijk is om op twee plaatsen gelijktijdig goed warm te kunnen douchen. Wie kan mij adviseren wat te doen m.b.t. de kuieze van de ketel en of de leiding voor zo ver dat nog kan tot de ketel 20 mm zou moeten zijn en naar de tappunten mininmaal 15 mm? Bij voorbaat dank, Steef
Keuze CV Combi Ketel en diameter ww-leidingen
- Herman
Re: Keuze CV Combi Ketel en diameter ww-leidingen
Voor douche en bad vind ik 12mm beperkt. Het gaat wel, maar 2 douches tegelijk gaat niet, en een luxe douche-systeem vereist ook 15mm. (uitgaande van Nederlandse maten)
Voor wasbak, wc reservoir en keuken is 12mm voldoende.
Voor wasbak, wc reservoir en keuken is 12mm voldoende.
Inactief account
- cabrio125
Re: Keuze CV Combi Ketel en diameter ww-leidingen
De invoer leiding is meestal 25mm tot aan de watermeter.
Daarna wordt het meestal koper 22mm of kunstof 20mm, deze leiding hoort officieel tot minimaal 1meter tot aan de ketel gelegd te worden. (Hetzelfde geldt ook voor de gasleiding.)
Het bad hoort met 15mm aangesloten te worden of in 16mm kunstof.
Daarna wordt het meestal koper 22mm of kunstof 20mm, deze leiding hoort officieel tot minimaal 1meter tot aan de ketel gelegd te worden. (Hetzelfde geldt ook voor de gasleiding.)
Het bad hoort met 15mm aangesloten te worden of in 16mm kunstof.