In mijn nieuwe huis (1978) heb ik betonnen vloeren. Hoe deze uitgevoerd zijn weet ik niet, waarschijnlijk kanaalplaat, of die dunne plaat, en daarop een betonvloer gestort.
Op de tweede verdieping (nu een open ruimte, plat dak, dus geen schuine kanten) wil ik een slaapkamer annex badkamer aanleggen.
Voor het slaapgedeelte overweeg ik een houten vloer, voor de badkamer een tegelvloer (soort is nader te bepalen). Onder de tegelvloer wil ik sowieso vloerverwarming (op CV). Op de begane grond ligt al vloerverwarming. Dit is gedaan door de dekvloer weg te hakken, isolatie aan te brengen, leiding aanbrengen, cement erover, en de tegels erop. Een zwevende vloer dus. (geen scheuren trouwens)
Wat is nu wijsheid voor de 2e verdieping? Ik heb geen idee of er leidingen in de oppervlakte liggen. Waarschijnlijk in ieder geval wel voor een radiator, maar aangezien die verplaatst gaat worden, danwel vervalt, is het niet erg die leidingen te beschadigen.
Vragen:
-wat is de kans dat er nog meer leidingen in de vloer liggen? Elektra voor de 2e verdieping is geen ramp, maar zou er elektra voor de 1e verdieping kunnen liggen? (waterleiding en gas acht ik onwaarschijnlijk, de CV ketel staat op een leidingkoker)
-wat is de juiste volgorde voor het aanbrengen van de badkamervloer:
-wegbreken dekvloer
-aanbrengen afvoer bad en douche (WC komt elders)
-aanbrengen evt waterleidingen
-aanbrengen lussen voor vloerverwarming op net
-aanbrengen elektraleidingen waar nodig
-lekkagetesten
-zandcement aanbrengen
-tegelvloer aanbrengen
-qua afvoer zit ik kritisch mbt afschot (ik moet naar een punt in de vloer ongeveer 5 meter verderop). Zijn er trucjes of zaken die in dit verband handig zijn? (de exacte situatie moet ik nog bekijken)
-zou dit voor de CV ketel een extra belasting zijn? Beneden ligt vloerverwarming, 1e verdieping heeft (vlakke) radiatoren, 2e verdieping nu 1 radiator. Glas op 1e en 2e verdieping wordt vervangen voor dubbel glas. (bgg is al dubbel/hr++/veiligheidsglas)