Beste handymen,
Ik heb een huisje gekocht in het centrum van Utrecht.
Hier moet nog vanalles gaan gebeuren en zodoende lees ik jullie
forum met veel plezier. (rgpouwels.blogspot.com)
Maar nu mijn vraag;
Ik ga mijn houten vloer vervangen door een betonnen stortvloer.
Hierbij is mij geadviseerd om de vloerverwarming direct op de bewapening te knopen. En deze dus direct in het beton te storten.
Zonder dekvloer dus >>
Wat zijn hierbij de risico's, en waar moet ik rekening mee houden?
Bvd Gert-Jan
Vloerverwarming direct in stortvloer
- Herman
Zorg in dat geval (altijd eigenlijk...) voor goede isolatie aan de onderkant. Dus het best de boel op polystyreen (piepschuim) leggen. Op de polystyreen een dichte folie, ivm vocht.
De wapeningsnetten op stukjes PVC pijp van 5cm leggen, of op stukjes stoeptegel. Idd kan je de leiding aan de netten knopen. Wel even informeren of de vloerverwarmingsleidingen idd op 15cm afstand moeten komen. onder ramen wordt wel eens een extra leiding gelegd. (dichter op elkaar leggen.)
Zelf heb ik er geen ervaring in, dus ik wacht ook tips van anderen af...
De wapeningsnetten op stukjes PVC pijp van 5cm leggen, of op stukjes stoeptegel. Idd kan je de leiding aan de netten knopen. Wel even informeren of de vloerverwarmingsleidingen idd op 15cm afstand moeten komen. onder ramen wordt wel eens een extra leiding gelegd. (dichter op elkaar leggen.)
Zelf heb ik er geen ervaring in, dus ik wacht ook tips van anderen af...
Inactief account
- RvdB
Hallo G-J,
Dit is geen enkel probleem...
Inderdaad goed isoleren van onderuit (100 tot 120 mm EPS 100)
daarop de gebroken tegels met netten #150 rond 6. waarop je de slangen knoopt. Wel goed en genoeg knopen anders gaan de slangen drijven bij het storten.
In feite is dit de beste manier van vloerverwarming; je brengt zo de warmte in de massa van het beton en zo zul je veel minder temperatuurschommelingen hebben en dus de laagste stookkosten.
Dit is geen enkel probleem...
Inderdaad goed isoleren van onderuit (100 tot 120 mm EPS 100)
daarop de gebroken tegels met netten #150 rond 6. waarop je de slangen knoopt. Wel goed en genoeg knopen anders gaan de slangen drijven bij het storten.
In feite is dit de beste manier van vloerverwarming; je brengt zo de warmte in de massa van het beton en zo zul je veel minder temperatuurschommelingen hebben en dus de laagste stookkosten.