Vloerverwarming direct op de het verwarmingsinstallatie

CV Ketel, Vloerverwarming
Forumlid

Vloerverwarming direct op de het verwarmingsinstallatie

Bericht door Forumlid »

Ik ga mijn badkamer verbouwen en ik vraag mij af of ik vloerverwarming rechtstreeks op de verwarmingsinstalallatie kan zetten met een thermosstaat kraan. De douche is niet groter dan 3,5 m2 meter.

Ik hoop wat te horen.
Herman

Bericht door Herman »

Dan moet er idd wel een speciale unit tussen, die de warmte regelt dmv een thermostaat (op basis van bijmenging koud water), anders loopt er straks water van 70 graden door de buizen.
marcel10

Bericht door marcel10 »

Forumlid schreef:Dan moet er idd wel een speciale unit tussen, die de warmte regelt dmv een thermostaat (op basis van bijmenging koud water), anders loopt er straks water van 70 graden door de buizen.
Wat voor unit bedoel je en waar kan je die dan verkriijgen?

Marcel
Rick

Bericht door Rick »

Een vloerverwarmingsunit welke dirert op de cv word aangesloten, deze heeft een eigen pomp en een thermosstaat. Te verkrijgen bij de sanitairhandel.
Wat ook wel eens gedaan wordt en dat bedoel je denk ik is dat men de retour leiding van de radiator in de badkamer zigzaggend in de cementdekvloer verwerkt, op deze manier krijg je een wat aangenamere vloer.
Een andere optie is een elektrische vloerverwarming op mat.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
marcel10

Bericht door marcel10 »

Forumlid schreef:Een vloerverwarmingsunit welke dirert op de cv word aangesloten, deze heeft een eigen pomp en een thermosstaat. Te verkrijgen bij de sanitairhandel.
Wat ook wel eens gedaan wordt en dat bedoel je denk ik is dat men de retour leiding van de radiator in de badkamer zigzaggend in de cementdekvloer verwerkt, op deze manier krijg je een wat aangenamere vloer.
Een andere optie is een elektrische vloerverwarming op mat.

Dat bedoelde ik inderdaad. Ik heb namelijk niet echt een plaats om die unit aan te leggen in de douche dus ik dacht praktisch te zijn om direct op de bestaande leidingen van de CV in de badkamer de leiding aan te leggen in de betonvloer. Als ik dan daartussen nog een thermosstaat zet werkt dit toch als een verwarmingselement. Mij ging het er of hierdoor niet de boel verstopt raakt want de leiding moet dacht continu doorstromen?
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Forumlid schreef:Dan moet er idd wel een speciale unit tussen, die de warmte regelt dmv een thermostaat (op basis van bijmenging koud water), anders loopt er straks water van 70 graden door de buizen.
Wat jij wilt kan volgens mij niet (vloerverwarming als hoofd verwarming met thermostaatknop).
In een radiator zit zoveel water dat dit afkoeld naar mate de aanvoer minder word (werking themostaatknop) in een paar meter vloerverwarming zit relatief zo weinig water dat ook al word er maar een klein beetje water aangevoerd deze altijd 70 graden zal zijn en dat is veel te heet.
vandaar dat men er nog weleens voor kiest om de retourleiding van de badkamerradiator zigzaggend te verwerken, deze is dan al zoveel afgekoeld dat het de badkamervloer een aangenaam gevoel geeft.
marcel10

Bericht door marcel10 »

Forumlid schreef:
Wat jij wilt kan volgens mij niet (vloerverwarming als hoofd verwarming met thermostaatknop).
In een radiator zit zoveel water dat dit afkoeld naar mate de aanvoer minder word (werking themostaatknop) in een paar meter vloerverwarming zit relatief zo weinig water dat ook al word er maar een klein beetje water aangevoerd deze altijd 70 graden zal zijn en dat is veel te heet.
vandaar dat men er nog weleens voor kiest om de retourleiding van de badkamerradiator zigzaggend te verwerken, deze is dan al zoveel afgekoeld dat het de badkamervloer een aangenaam gevoel geeft.

Ok nou begrijp ik hem. Dan zal dat nooit een hoofdverwarming kunnen zijn. De kwestie van verstopping is dat een risico?
Herman

Bericht door Herman »

Verstoppen lijkt me geen groot risico. Dan zou de rest van je leidingwerk ook verstoppen.

Echter let er wel op dat je slechts 1 thermostaatkraan gebruikt, dus ofwel voor je radiator, ofwel voor je vloerverwarming.

Meer thermostaatkranen zijn niet zinvol, ze knijpen beide de toevoer evenveel, en op basis van dezelfde kamertemperatuur.

Eventueel is een voetventiel wel nuttig, mocht de radiator te snel doorstromen (en dus te warm water leveren voor de vloerverwarming) dan kan je deze met het voetventiel knijpen, tot het uitgaande water van de juiste temperatuur is.
Jan Hendrik

Bericht door Jan Hendrik »

Water van 70 graden door je vloerverwarming is inderdaad te heet. Dit heeft namelijk grote gevolgen voor de werking van je zandcementvloer. (afgezien van het feit dat je er nauwelijks overheen kan lopen met blote voeten lijkt mij). Door grote temperatuurverschillen kan er veel werking ontstaan in je zandcementvloer. hetgeen zich weer kan vertalen in schade aan je tegelwerk. Bij mijn weten mag het water van een vloerverwarming niet warmer worden dan 40-45 graden.

Mischien dat je hier meer over te weten kan komen bij je leverancier van vloerverwarming. Anders vast ob de site van Jansen Krop of Magnum.

Veel succes
technisch adviseur lijmleverancier