houten vloer verstevigen met balkjes tussen vloerbalken

jozef
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

houten vloer verstevigen met balkjes tussen vloerbalken

Bericht door jozef » wo okt 24, 2018 10:03 pm

De houten ondervloer van de eerste verdiepjng van mijn jaren 20 woning bleek (toen ik de 'bovenvloer' had verwijderd) in erg slechte staat. Om verwarming en elektra aan te leggen zijn er in de loop der tijd zoveel gaten in gezaagd (en weer opgevuld met kleine plankjes) en planken uitgebroken (waardoor de mesranden waten afgebroken) dat ik besloten heb hem helemaal te verwijderen en te vervangen door multiplex underlayment platen van 60x240.
Nu blijken deze platen nog steeds best veel door te buigen als er op gelopen wordt. Ik heb gezien dat dit minder wordt als ik een 70x45 balkje tussen twee naast elkaar liggende vloerbalken aanbreng en het underlayment hierop vastschroef. Ik zou dit dus voor de hele vloer willen doen.
Buiten dat dit nogal veel werk is, vraag ik me af of dit geen problemen gaat geven als het hout gaat werken door veranderingen in temperatuur en luchtvochtigheid. Zouden zulke balkjes de vloerbalken uit elkaar kunnen drukken en stress in de constructie van het huis kunnen veroorzaken?

Plaats reactie