Kruipruimte noodzakelijke hoogte?

BasvdHeijden
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Kruipruimte noodzakelijke hoogte?

Bericht door BasvdHeijden » ma mei 26, 2014 2:39 pm

Beste mensen,

Afgelopen vrijdag heb ik de sleutel gekregen van mijn nieuwe woning. Het betreft een oud arbeidershuisje uit 1917. Naar verluid zouden de balken onder de vloeren slecht zijn en nodig onderhoud behoeven. Ik ben dus meteen maar begonnen met het verwijderen van de vloerdelen om een inspectie uit te kunnen voeren.

Dit viel allemaal heel erg mee: De balken vertonen gelukkig geen rot, maar de grond voelt wel erg vochtig onder de vloeren. De tochtroosters aan de voor- en achterkant zijn goed open en groot genoeg, maar het probleem is dat de kruipruimte helemaal is volgestort met puin. Zo is bijvoorbeeld de schouw een keer verwijderd, en die ligt in z'n geheel onder de vloer. Hierdoor kunnen de tochtgaten hun werk natuurlijk niet goed doen, omdat er te weinig ventilatie plaatsvindt.
Echter zie ik ook dat de balken onder de vloer op veel punten extra ondersteund worden door bakstenen etc, die op hun beurt weer vast worden gehouden door al dat puin (combinatie van zand, oude pijpen, stenen etc).

Nu ben ik bang dat ik te maken krijg met verzakking op het moment dat ik teveel puin
onder de vloeren weg ga halen. Mijn vraag luidt eigenlijk: hoeveel (ventilatie)ruimte moet ik idealiter onder de vloeren handhaven? Ik hoor hier namelijk verschillende verhalen over.
De een zegt dat het beter is om alle puin weg te halen (dus ongeveer 1.10m diep gaan graven en ruimen), en de ander zegt dat ik beter het puin kan verwijderen tot aan de hoogte van de ventilatieroosters (ongeveer 30cm diep) omdat dieper geen zin heeft: als het goed kan ventileren is het diep genoeg.

Wat is jullie idee? Ik ben zeer benieuwd!

Plaats reactie