Rookkanaal verwijderen: schoorsteen verwijderen of stutten?

Plaats reactie
evduijn
klusser
klusser

Rookkanaal verwijderen: schoorsteen verwijderen of stutten?

Bericht door evduijn » za mar 29, 2008 9:18 pm

Hallo
de vorige eigenaar van mijn huis (of zijn voorganger) heeft ooit het rookkanaal op de 1e verdieping grotendeels verwijderd en netjes afgetimmerd. Het resterende gedeelte (zo'n 70cm waarna dakdoorgang plaatsvindt) als ook het gedeelte buiten op het dak zijn nog wel aanwezig.
Vandaag ontdekt dat dit kanaal (in tegenstelling tot waar ik van uit ging) niet in de (steense) buitenmuur vertand is. Ook zie ik geen bouten oid, d.w.z. het staat in feite 'los' :shock: (vermoedelijk is hooguit de mortel tussen kanaal en steense muur hetgene wat de boel nog een beetje omhoog houdt. Ik zag weliswaar nog geen scheuren/verzakking in dit kanaal maar uiteraard wel meteen de boel zolang gestut met stempel / aanvullende stenen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vraag:
voor een definitieve oplossing zou ik de schoorsteen geheel kunnen verwijderen (wil hem eigenlijk kwijt want het betreft hier de tweede schoorsteen vh huis die ik helemaal niet gebruik). Dat vereist echter een bouwvergunning vrees ik (?? Kom hier op vrom-website eigenlijk niet helemaal uit. Schoorsteen staat op dak aan achterzijde van huis)
Alternatief is om deze schoorsteen te laten zitten maar hoe te ondersteunen/waarmee (heb nl. geen zolder boven deze slaapkamer (in rest v huis wel).Ik dacht aan zware ijzeren hoeksteunen oid maar ja, die zie je dus ook weer zitten

Het resterende deel van de schoorsteen binnenshuis is op bovenstaande foto te zien, het gedeelte buiten op bijgaande foto
Afbeelding
Afbeelding

Iemand nog tips/ervaring hoe dit aan te pakken?

p.s.: betreft gemetseld enkel kanaal zonder 'binnenbuis'. Bevat geen asbest oid, direkt stenen te zien aan binnenzijde

groet
erik

cabrio125
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door cabrio125 » za apr 05, 2008 10:57 am

Hallo erik

Is het een vrijstaande woning of twee onder een kap

evduijn
klusser
klusser

Bericht door evduijn » za apr 05, 2008 2:56 pm

Hoi!
het betreft hier een vrijstaande woning
groeten
erik

cabrio125
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door cabrio125 » ma apr 07, 2008 11:58 pm

Dat kon ik niet zien op de foto,anders had je zo bij je buurman kunnen kijken of deze hem nog wel had.
Is het een monumentaal pand?Misschien dat je een bouwtekening op kunt vragen,bij de gemeente.Kun je zien of hij daar ook op staat.
Ik zelf heb de schoorsteen er zo afgehaald,met een paar man.
Snel pannetjes er op gelegd,net als of er nooit iets gebeurt is.

julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
Contacteer:

Bericht door julien » di apr 08, 2008 12:23 pm

Kan je de storm geen handje helpen? :twisted:

evduijn
klusser
klusser

Bericht door evduijn » di apr 08, 2008 8:45 pm

Hoi

nee, betreft hier een in 1950 aangebrachte schoorsteen, dus nieuwbouw :wink: ; de authentieke schoorsteen zat een paar meter verder en diende voor de schouw die vroeger in de keuken zat (kookschouw) :D
Verder zit er aan de andere kant van het huis nog steeds een (authentieke) schoorsteen die ik nog gebruik voor de sier(gas)haard

ja ik denk dat ik hem ook maar gewoon verwijder
Zijn toch vaak verhoogde risico's op lekkages als je ze laat zitten
Storm is een optie. Ik denk na..... :lol:

groeten en bedankt
erik

Plaats reactie