Vloerverwarming en oude houten vloer

Post Reply
cedric
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Vloerverwarming en oude houten vloer

Post by cedric »

Hallo,

Ik ben me aan het orienteren over vloerverwarming. Stel ik koop een huis met een houten vloer op houten balken. Is het een goed idee om de slangen van de vloerverwarming vast te zetten onder de houten vloer? Ik zie nl een beetje op om bovenop de bestaande vloer nog een extra vloer te maken.

Na enig nadenken ben ik op de volgende constructie gekomen: (van boven naar beneden)

-Zijl / laminaat (goed schoon te maken vanwege katten)
-Hout
-vloerverwarmingsslangen
-piepschuim met groefjes waar de slangen lopen (om de slangen tegen het hout te drukken)
-balkjes tegen de zijkant van de bestaande vloerbalken (om de piepschuim platen omhoog te houden)
-Isolatie (steenwol?)
-230V bedrading
-houten latten (om de gipsplaten op vast te schroeven)
-gipsplaten
-stuck (dan ziet het er mooi uit:-)

Is dit een goed idee, of ben ik nu totaal de verkeerde kant aan het opdenken?

Groetjes,
Cedric
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: Vloerverwarming en oude houten vloer

Post by RvdB »

Vloerverwarmingsslangen rechtstreeks onder hout zou ik niet doen... Je hout zal veel te veel gaan werken.
cedric
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Post by cedric »

RvdB wrote:Vloerverwarmingsslangen rechtstreeks onder hout zou ik niet doen... Je hout zal veel te veel gaan werken.
Wat kan je me aanraden als ik een houten vloer tegenkom? Ik kan een laag lucht tussen de waterslangen en de vloer aanhouden om de warmte evenredig te verdelen, of is dit het probleem niet?

Groetjes,
Cedric
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Post by RvdB »

Het probleem is niet zozeer de evenredige verdeling... Een ouderwetse houtenvloer op balken is gemaakt met vuren planken die te veel zullen werken als deze verwarmt worden.

Ik zou geheel afzien van de vloerverwarming. Je kunt beter zorgen voor een goede vloerisolatie van onderuit, vervolgens je afwerking aanbrengen en je zult nooit een koude vloer hebben.

Ik heb zo een parketvloer liggen en nooit koude voeten.
ries71
bouwer
bouwer

Post by ries71 »

Cedric,

Geen vloerverwarming onder de houten vloer aanbrengen. Je zit dan tevens met de draagbalken.

Ik had de mogelijkheid om een zandcementvloer aan te brengen. Je kunt er dan voor kiezen de houten vloer te laten liggen, hierop Lewis zwaluwstaartplaten leggen. De sleuven in de plaat volgieten met gietmortel. Dan de stalen netten met een maaswijdte van 10x10cm hierop leggen. Hieraan maak je de slangen vast. Bij hoofdverwarming de slangen h.o.h. 10 xm aanhouden, bijverwarming kun je 15 of 20 cm aanhouden.
Op de slangen een zandcementvloer aanbrengen van 7 a 8 cm. Hierop kun je vervolgens elk gewenste vloer leggen, houdt met hout wel rekening dat dit gaat werken.

Je kunt ook de oude, houten vloerdelen wegslopen, dan de Lewis platen op de draagbalken leggen en bovenstaande procedure volgen. Dit geniet de voorkeur!!

succes.
Post Reply