Hallo,
Ik woon in een erg oud huis in frankrijk. De dakconstructie bestaat uit: gordingen die los op de muren zijn aangebracht, daarbovenop is spaanplaat gemonteerd waar de pannen op liggen. Er is een open verbinding (zeg maar reuzenkier) naar buiten toe tussen iedere gording van ongeveer 40 bij 10 cm. De vloer van de zolder is tevens het plafond van onze woonkamer. Op de vloer (of ons plafond net hoe je het bekijkt) liggen rollen rockwool 2 lagen dik.
Ondanks de rockwool isolatie koelt de woonkamer 's nachts ontzettend af. Ik heb het idee dat er een enorme luchtstroom onder het dak plaatsvindt die de warme lucht, doorgelaten door de rockwool, gelijk wegzuigt en ik zo zeg maar de aarde aan het verwarmen ben ipv van m'n woonkamer.
Ik wil om te beginnen alle kieren tussen de gordingen dichten (met hout en pur). En daarmee de luchtstroming onderbreken. Om toch ventilatie te houden denk ik enkele openingen tussen de gordingen niet af te dichten, zeg een stuk of vier. Maakt het uit of ik de ventilatie openingen dan aan de onderkant heb?
En zou ik er voor kiezen om bijv. een dampremmende folie toe te passen en bijv. van dat isolatiemateriaal op rol met aluminiumfolie (weet even de naam niet) tegen de achterkant van de gordingen te bevestigen dan sluit ik het vocht op tussen de pannen en de isolatie. Nu las ik hier al op het forum dat je dan kleine gaatjes in je dakbeschot kan boren. om hoeveel gaatjes per m2 hebben we het dan?
Bedankt voor het meedenken
Ps. als je het huis wilt zien moet je ff op de www knop klikken