Beton storten, zelf mixen met betonmolen. Nadelen?

evduijn

Beton storten, zelf mixen met betonmolen. Nadelen?

Bericht door evduijn »

Hallo

in mijn huis moet er op de BG in woonkamer, hal en keuken beton gestort worden (zaten eerst houten balken+vloerdelen; Geen kruipruimte: houten balken droegen weliswaar in muur maar zandlaag zit hier zo dicht onder dat de meeste balken al vrijwel op zand rusten)
Totaal te storten oppervlak ca. 45 m2

Los van de hoeveelheid werk dat dit is om zelf te mengen in betonmolen : :
kleven er misschien nog andere nadelen aan dit zelf mengen?
Ik denk bijv. aan snelheid van aan kunnen maken van beton (ivm droogtijd van reeds gestorte beton en aanhechting van er later bijgfestort beton oid?)

p.s.: de bereikbaarheid voor een betonwagen gaat erg moeizaam. Bovendien kan ivm de bouw vh huis dit niet zo even met een slang direkt de ruimte in, maw moet dus eerst in een bak en dan wordt het alsnog scheppen. Bovendien wordt de straat er ook niet mooier op (morsen e.d.) Vandaar deze vraag over zelf mengen in betonmolen

Alvast hartelijk dank!
Groeten
Erik
Herman

Bericht door Herman »

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, aangezien ik met hetzelfde dilemma kamp.

Met de molen aanmaken is een flinke klus, maar niet onmogelijk. Ik zou wel een aantal vrienden / kennissen uitnodigen, en een barbeque klaarzetten, of een paar bakken chinees laten aanrukken.

45m2, uitgaande van 10cm laagdikte is 4,5 m3. Een zak levert 12 liter beton op (ongeveer) dus 375 zakken benodigd (9375 kg). Handling van de zakken is dan een kritieke zaak. Zorg dat je dat heel goed voor elkaar hebt, anders red je het niet.

Met ongeoefend personeel (6 man) hebben we eens 9900 kg gips van zakken naar emmers overgedaan, en dat was in 4 uur gepiept. Daarna waren we gebroken. De laatste 2200 kg, daar hadden we echt geen puf meer voor.

Hoe meer ik er over nadenk, des te meer zou ik neigen naar het huren of lenen van een stuk of wat kruiwagens (stuk of 4-6) met bijbehorend personeel (diezelfde vrienden, zelfde barbeque). Uitgaande van 60 liter in een kruiwagen, hoef je maar 75 keer met de kruiwagen heen en weer. Dat is 15 keer per man, en dat is goed te doen, en in een acceptabel tijdsbestek. Leg wel een zeil op de grond bij de wagen, scheelt veel opruimen.
Inactief account
evduijn

Bericht door evduijn »

Herman, bedankt voor je reaktie. Ik zit er nu aan te denken om eerst de keuken en het nog te storten deel van de hal te storten; dat is dan 45-32 = 13m2 = 1,3 kuub
Dit is zeker nog wel te mengen in een molen, dan kan ik daarmee ervaring opdoen en moed voor de daaropvolgende 3,2 kuub :wink:

Wat ik me nog wel afvraag:

I) de woonkamer grenst aan de hal; als ik later de woonkamer ga storten, stort ik dan direkt tegen de reeds gestorte vloer van de hal aan of kan ijk beter een kier openhouden; ik dacht nl. aan de vloerverwarming die erin komt en daarmee een soort koudebrug tussen hal en woonkamer

Verder:

II) als je zo'n beperkter oppervlak in je eentje mengt en stort (hetzij in je eentje mengt i.g.v. kant-en-klaar-betonmix), heb je dan door het storten, mengen (wachten), storten dan geen problemen met uitharden. Ik neem dan aan dat je tussentijds meerdere malen het reeds gestorte deel al uit moet vlakken ivm droging zodat je daarmee klaar bent. Toch?
Of is het mogelijk om toevoeging aan te schaffen waarmee droogtijd wordt verlengd; ik weet dat je dit bij de betoncentrale kunt laten bijmengen, maar als zelfstandig produkt 'voor de thuisgebruiker'?

p.s.: dezelfde barbecue voor dezelfde vrienden geldt bij weinig maar ook bij veel kuubs :lol: Ben alleen niet zo'n vrager om te helpen klussen dus als het even kan doe ik het net zo lief zelf, vandaar

Groeten
Erik
Herman

Bericht door Herman »

Ik ben ook iemand die het liefste alleen werkt, maar met dit soort klussen heb ik toch liever wat hulp...

Tussen hal en woonkamer zou ik een schotje van 1cm dik EPS zetten. Kan in ieder geval geen kwaad. Zorg dan ook dat de naad van de tegels daarop valt, en werk met een diletatievoeg. (of kit)

In principe meot je 1 of 2 molentjes storten, dit vlak maken, en dan verder storten. Dan heb je geen last. Beton is 3-4 uur verwerkbaar, en je kan nog wat met water sprenkelen.

-eigenwijs modus- Mij spreekt de "burst optie" me toch nog steeds erg aan. In 2 uur de hele vloer gedaan, daarna barbeque. (je kan op dat moment dan toch niets meer doen...)
Inactief account
HWateringen

Re: Beton storten, zelf mixen met betonmolen. Nadelen?

Bericht door HWateringen »

Goedendag,

Voor een aanbouw neem ik ook in overweging de beton zelf aan te maken. Echter heb ik vernomen dat de kwaliteit en sterkte behoorlijk wat minder is dan als je beton laat komen van de betoncentrale.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,

Henk