Dak vernieuwen

soldierboy

Dak vernieuwen

Bericht door soldierboy »

Ik wil het dak[je ] van mijn erker vernieuwen.Mijn vraag is hoe kan ik het beste het lood in de buitenmuur vervangen? groetjes Henk[/b]
Rick

Re: Dak vernieuwen

Bericht door Rick »

Forumlid schreef:Ik wil het dak[je ] van mijn erker vernieuwen.Mijn vraag is hoe kan ik het beste het lood in de buitenmuur vervangen? groetjes Henk
Hallo Henk,

Dit is een een moeilijk karweitje.

Je begint met het bepalen van de regenkant, als je weet wat de regenkant is begin je aan de overzijde van de regenkant met werken.

Meet 6 lagen metselwerk op en zaag een regel o precies op deze lengte.
Vervolgens ga je een halve meter metselwerk slopen 6 lagen hoog (met de hand)

Aan het eind van de halve meter zet je je afgezaagde stuk regel met spies vast.
Sloop vervolgens nog een halve meter metselwerk weg.

Nu neem je een aluminium profiel ter breedte van je erker en je steekt deze door de spouw naar binnen. Vouw een stuk lood van een meter bij 50 cm in de juiste vorm. en nu komt de moeilijkheid, plaats deze in de spouw achter het regeltje.

Spuit een rul shellkit op het binnenspouw blad en druk het lood hierop. zet deze vast met het aluminium profiel met slagpluggen.

Probeer nu het eerste stukje dicht te metselen waarbij je het regeltje wat verplaatst. Nu op het lood. !!!

Zorg dat het volgende stuk lood minimaal 15 cm overlapt met de vorige, en nu zie je dat het elkaar zo overlapt dat als de regen erop staat het water er niet in waait.

Zorg altijd dat je minimaal een meter werkruimte hebt, maar let op de gevel, zie je haarscheuren te voorschijn komen ben je te ver gegaan.

Ik heb de meest ervaren metselaars en timmerlieden hierop zien zweten dus weet waar je aan begint.

Veel succes en heb je nog vragen dan hoor ik het wel !

Rick
Herman

Bericht door Herman »

Er is ook zat lood wat alleen in de voeg vastzit. Dit vervangen is niet moeilijk:

Oude lood verwijderen. Voeg uitfrezen/ bikken. Nieuw lood (dikke kwaliteit) in de voeg zetten, en met rolletjes lood vastzetten. Daarna de voeg opnieuw dichtzetten, en een paar dagen nat houden.
Forumlid

lood in de muur

Bericht door Forumlid »

let er wel op met overlappen van het lood dat je de onderste strook een kantje moet omzetten anders loopt het water nog naar binnen .
lood zuigt namelijk op
m.v.g.mark :wink: