Ik heb de volgende vraag over een houtvloer. De vloer is als volgt opgebouwd:
Balken: 125x50 en 125 x 58 (om en om gelegd ivm oude en nieuwe balken)
HoH: 30 - 35 cm
Overspanning: 3,6 meter
Vloeren: Vuren planken vloerdelen 140 x 20
De HoH afstand was oorsponkelijk meer (varieerde va 60 tot 80 cm), maar omdat ik al twijfels had over de sterkte van de vloer heb ik er nieuwe balken tussen gehangen. Daarna hebben we de oude vloerdelen weer netjes terug geplaatst (kapotte delen vervangen en aangevuld etc). Tot zover alles nog goed
Dit alles hebben we gedaan voordat/om er een dakkapel en enkelzijdige nokverhoging werdt geplaatst. Met als bedoeling een slaapkamer van de zolder te maken.
Bij het maken van de constructieberekeningen voor de nokverhoging/dakkapel heb ik ook gelijk bij de constructeur informeel nagevraag of de vloer veilig was. Het antwoord was dat de vloer voldeed qua sterkte en dus veilig was. Alleen de eis van doorbuiging werdt met 13% overschreden.
Inmiddels staat de dakkapel en kunnen we ons vrij over de zolder bewegen zonder te bukken. Nu we over de gehele zolder vloer kunnen lopen valt ons op de de vloer nog redelijk veel doorbuigt. Je voelt bijvoorbeeld iemand lopen op de vloer en als je springt zie je het plafond in de kamer daaronder redelijk doorbuigen.
De vloer ligt dus inmiddels dicht, maar het lopen over de vloer voelt ongemakkelijk omdat ie doorbuigt. Hoe kan ik er (nu nog) voor zorgen dat de vloer stijver wordt? Platen haaks op de planken vloerschroeven, maar wordt dit niet weer te zwaar etc. Heb geen zin om de vloer weer open te halen, maar uiteraard staat veiligheid voorop.
Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken hoe ik de vloer (als is het maar iets) stijver kan maken.
Met vriendelijke groet,
Marnix