Nieuwe betonvloer, opbouw / isolatievraag

Sleeve

Nieuwe betonvloer, opbouw / isolatievraag

Bericht door Sleeve »

Hallo,

Ik wil binnenkort een nieuwe betonvloer in mijn woning laten storten. Het gaat om een huis gebouwd in 1904. Op dit moment ligt er in een groot deel van de woning al een betonvloer. Helaas is deze niet geïsoleerd en ook niet vlak. De helft van de woonkamer bestaat nu nog uit een houten vloer. De houten vloer en de huidige betonvloer wil ik verwijderen en dan een nieuwe vloer storten. Ik wil dan ook ook graag vloerverwarming aanleggen.

Nu heb ik al diverse adviezen gekregen over de opbouw van de nieuwe betonvloer, maar ik heb zelf helaas niet genoeg kennis om te beslissen wat de juiste is.

Advies 1 is:
- zand
- folie
- EPS
- beton
- folie
- isolatie
- folie
- vloerverwarming
- cement dekvloer

Advies 2 is:
- zand
- folie
- EPS
- beton
- vloerverwarming
- cement dekvloer

Het is mij dus niet helemaal duidelijk of er nu wel of niet isolatie onder èn boven de betonvloer moet. Beiden is voor mijzelf niet logisch omdat ik niet het nut zie van zowel boven als onder het beton isolatie. Ik zou het dus logischer vinden om òf veel isolatie onder de betonvloer te doen, of alle isolatie op de betonvloer... Kan iemand mij de voor en nadelen uitleggen van alle opties?

Aangezien ik nogal een koukleum ben vind ik heb belangrijk dat mijn huis aangenaam warm is in de winter. Ik wil daarom naast de vloerverwarming nog twee radiatoren plaatsen zodat ik het 'snel' extra warm kan stoken als ik het koud heb...

Bedankt!

Groetes Irma
RvdB

Re: Nieuwe betonvloer, opbouw / isolatievraag

Bericht door RvdB »

Er zijn mensen die isolatie zowel onder als boven de betonvloer plaatsen. Zij zijn van mening dat je dan sneller de ruimte warm kunt stoken omdat je niet eerst het hele betonpakket warm hoeft te stoken.

Ik ben hier zelf geen voorstander van omdat er zo aan het hele principe van vloerverwarming voorbij wordt gegaan...

Bij vloerverwarming wil je zo continu mogelijk stoken. Anders dan bij radiatoren laat je het 's nachts niet te veel terug koelen omdat het met vloerverwarming te lang duurt voor het weer behaaglijk is. Het kost daarnaast ook meer energie.

Optie 2 is daarom naar mijn mening de beste. Juist doordat je temperatuur in je betonvloer brengt zal het minder snel afkoelen en stook je zuiniger. Dit principe noemt men ook wel accumulatie; je betonvloer werkt als een soort accu waar je energie (in dit geval warmte) in op slaat en langzaam afgeeft.

Zoals je al aangeeft plaats je radiatoren om bij te verwarmen als het koud is.
Als je 120mm EPS 100 toepast heb je een voldoende isolatie pakket.